BLOKKER, OPDRACHTGEVER VAN LYNCWISE
De basis voor het Blokker-concern werd in april 1896 gelegd door Jacob Blokker. Samen met zijn vrouw begon hij met een startkapitaal van 1000 gulden ‘De Goedkoope IJzer- en Houtwinkel Jb. Blokker’ in Hoorn. Vanaf dag één was de winkel een succes. De zoons van het ondernemende echtpaar zetten het succes van hun vader voort en openden winkels in de rest van Nederland. De kleinzoon van Jacob Blokker – Jaap Blokker (aan het roer van 1975 tot 2011) – maakt Blokker Holding écht groot. Hij bouwt het imperium uit met op het hoogtepunt bijna 3.000 winkels, 25.000 werknemers en € 2,7 miljard omzet. Tot moederbedrijf Blokker Holding behoren naast de Blokker winkels onder andere ook de winkelketens Xenos, Big Bazar, Marskramer en Intertoys.
Blokker zit midden in een allesomvattende, compromisloze transitie. Blokker – een inspirerende (web)winkel voor huishoudelijke producten en mooie spullen voor in en rond het huis – wil de beste omni-channel retailer van Nederland worden. Onder de bezielende leiding van de nieuwe CEO, Rob Heesen, wordt de organisatie getransformeerd van een sterk inkoopgerichte organisatie naar een klantgerichte, omni-channel georganiseerde retail formule van de toekomst. De verbinding tussen de fysieke winkels met de online activiteiten is waar de kracht vandaag moet komen. Half werk is geen optie. Alles wordt met hoge snelheid aangepakt. Met de slogan “De nieuwste Blokker” is Blokker zichtbaar anders met een nieuwe formule, nieuwe huisstijl en nieuw assortiment. De webshop is verbeterd en er wordt gewerkt aan een centrale IT infrastructuur en betere processen. Assortiment, prijsstelling en beschikbaarheid van producten worden verbeterd. Een unieke transformatie die zijn gelijke niet kent in retail land.
Lees meer
Het moederbedrijf Blokker Holding heeft op 16 mei jl. bekend gemaakt te kiezen voor een volledige focus op de Blokker formule. Het bedrijf waar het 121 jaar geleden allemaal mee begon. De overige winkelformules worden verkocht, waarbij de holding zelf, naar verwachting binnen twee jaar, opgeheven zal worden. Deze keuze steunt Blokker in de huidige uitdagingen en ambities. De uitrol van De Nieuwste Blokker formule gaat onverminderd en versneld door.
Hoewel de beeldvorming in de media soms anders doet geloven, beginnen de veranderingen wel degelijk hun vruchten af te werpen. De helft van de filialen is inmiddels omgebouwd en de Nieuwste Blokker winkels trekken meer klanten en laten betere resultaten zien. Klanten zijn enthousiast en geven meer geld uit. Structureel verlieslatende winkels worden het komende jaar gesloten. Er is een radicale eerste slag geslagen, nu is het tijd voor professionalisering, optimalisering en opschaling. Met andere woorden: de spannende tijden zijn nog niet voorbij, maar breken nu pas aan.