CFO

 

 

CFO

 

Organisatie

 

Dynamo Retail Group

Dynamo Retail Group (hierna ‘Dynamo’) is in 2014 ontstaan uit een fusie tussen Bike Totaal en Biretco. Met de formules, Bike Totaal en Profile ‘de fietsspecialist’ en de inkoopcombinatie Dynamo Retail Service vertegenwoordigt de organisatie ruim 845 winkels in Nederland, België en Duitsland. In Nederland (marktaandeel van ruim 35%) en Vlaanderen is Dynamo marktleider in de tweewielerbranche. De gezamenlijke omzet van de bij Dynamo aangesloten winkels is ruim € 1 miljard (excl. BTW). Het bedrijf wordt geleid vanuit het kantoor in Amersfoort (hoofdkantoor) en Turnhout (België), waar in totaal ruim 50 medewerkers werkzaam zijn. De statutaire directie bestaat uit de CEO (Maarten de Vos tot Nederveen Cappel) en de CFO (Erik de Geus). De Raad van Commissarissen wordt gevormd door Rob Klifman, Paul Burger en Rense Jonk (voorzitter). Investeringsmaatschappij Navitas Capital ondersteunt Dynamo bij haar groei ambities.

 

Door krachten te bundelen en zo als een collectief te opereren, behaalt Dynamo grote voordelen voor de ondernemers, onder andere op gebied van inkoop, centrale betaling, category management, beschikbaarheid en marketing. Met het dienstenpakket dat deze combinatie biedt, heeft Dynamo de ambitie om verder te groeien als full-service retail organisatie. Een belangrijke taak die Dynamo daarbij voor zichzelf ziet weggelegd, is om de spil te zijn tussen ondernemer, leverancier en consument in de overgang van een aanbod gerichte markt naar meer focus op de klantvraag . De dienstverlening is erop gericht ondernemers te ondersteunen en slagvaardig te maken op alle gebieden die de kern van het ondernemen raken.

 

Voor aanvullende informatie, zie: www.dynamoretailgroup.com

 

Strategie

De komende jaren wil Dynamo haar centrale, verbindende rol verder versterken met nóg betere en aanvullende dienstverlening. Zeker nu ‘fietsen’ prominent op de kaart staat en door de recente ontwikkelingen alleen maar populairder lijkt te worden. Navitas Capital zal Dynamo ondersteunen in haar ambitie om haar markt leidende positie als sterke partner van zowel ondernemers als leveranciers verder te versterken en het bedrijf te helpen bij verdere nationale en internationale groei. Dynamo heeft hierbij vier strategische pijlers gedefinieerd:   

  • Category Management
  • Omnichannel benadering
  • Zakelijke (lease)markt
  • Internationalisering

 

Door haar centrale en verbindende rol helpt Dynamo de ondernemer relevant te blijven in een speelveld waar merken ook zelf de weg zoeken naar de consument. Niet alleen door centrale betaling en inkoop voordeel, maar ook betere inzichten door data- en category management en goede beschikbaarheid door centrale planning.

 

Door samen met de ondernemers in te zetten op omnichannel en de ontwikkeling van experience centers (‘World of Bikes’), kan de klant zich online oriënteren, verschillende merken testen in een Dynamo experience center om de fiets vervolgens online te laten bezorgen. Ondersteund door de investering in een nieuw state-of-the art IT platform, bouwt Dynamo zo aan een combinatie van on- en offline aanbod. Zo verbetert Dynamo zowel de zichtbaarheid van merken als de online rol van de aangesloten retailers. Daarnaast speelt Dynamo in op de versoepeling van de regels rondom leasing van fietsen. Ook hier pakt Dynamo weer haar verbindende rol door samen te werken met verschillende leveranciers en leasemaatschappijen om zo aankoop-, facturatie-en serviceprocessen optimaal op elkaar af te stemmen.

De huidige CFO gaat – na 21 jaar in de tweewielerbranche – Dynamo verlaten. Daarom is Dynamo op zoek naar zijn opvolger: een sterke CFO, die in nauwe samenwerking met de CEO, de RvC en de aandeelhouder, Dynamo naar de volgende fase begeleidt.

 

Positie

 

CFO

De CFO is lid van de twee koppige hoofddirectie en samen met de CEO statutair verantwoordelijk bestuurder. Zij zijn onderdeel van het MT, waarin naast IT, inkoop, marketing en business development, ook de landen specifieke sales managers betrokken zijn. De CFO stuurt de afdelingen IT en Finance aan (direct 1 Finance Manager en 2 IT professionals). Het partnership en de samenwerking tussen CEO en CFO is een belangrijke formule voor het succes van Dynamo. Als sparringpartners vullen zij elkaar aan en vormen een team in de dynamiek met ondernemers en leveranciers. Naast het systematisch implementeren van strategische besluiten en het verder professionaliseren en harmoniseren van de organisatie is hij of zij ook betrokken bij meer operationele zaken als gesprekken met individuele ondernemers.

 

Resultaatgebieden en kernactiviteiten

  • Behouden en bewaken van de financiële positie, met de focus op een gedegen bedrijfsvoering, kostenbewustzijn en het verder professionaliseren van de interne processen
  • Fungeren als inspirerend leider, aanspreekpunt en sparringpartner voor collega’s / managers binnen Dynamo. Hen stimuleren om hun capaciteiten als resultaatgerichte en inhoudelijk gedreven leidinggevenden verder aan te scherpen
  • Bijdragen aan een constructieve samenwerkingsrelatie met de Raad van Commissarissen en aandeelhouders
  • Borgen van de financiële continuïteit en komen tot een voorspelbare organisatie
  • Bepalen en communiceren van de (financiële) strategie, die moet leiden tot de realisatie van de operationele en financiële doelstellingen
  • Voeren van periodiek overleg met diverse commissies van aangesloten ondernemers
  • Het maken en vastleggen van risicoanalyses van de operationele en financiële doelstellingen
  • Verantwoordelijk voor de financiële verslaglegging, de inrichting, het proces en de integriteit daarvan
  • Het houden van toezicht op, en het zorgdragen voor, de juistheid en integriteit van de boekhouding
  • Het jaarlijks opmaken van de jaarrekening, het jaarplan en het updaten van het meerjarenplan
  • Verantwoording dragen voor een toekomstbestendige en ondersteunende ICT organisatie
  • Het naleven en handhaven van de corporate governance structuur.

 

Persoonlijk profiel

De CFO combineert strategische visie met hands-on mentaliteit. Een volwaardig directielid die met evenveel gemak schakelt met ondernemers, als met aandeelhouders en grote leveranciers. Heeft een behoorlijke dosis vakkennis en ervaring. Is analytisch scherp, inhoud gedreven, bedachtzaam en autonoom. Brengt structuur en rust. Een verbinder die mensen meekrijgt op basis van enthousiasme, daadkracht en inhoud. Staat stevig in zijn schoenen. Sparring partner, complementair aan CEO, die mede richting bepaalt.

 

Opleiding en ervaring

  • Afgeronde financiële (economische) academische opleiding
  • Ervaren business CFO met brede financiële managementervaring, bestuurlijke denkwijze en verantwoordelijkheidsgevoel
  • Aantoonbare ervaring met strategische aansturing van Finance & Control en ICT
  • Aantoonbare ervaring met het realiseren en in goede banen leiden van complexe verandertrajecten in een groeiend bedrijf
  • Ervaring met innovatie- en ICT vraagstukken
  • Ervaring in de aansturing van een franchise organisatie en/of een retail organisatie is een pré
  • Ervaring met logistiek / supply chain is een pré
  • Gezien de internationale activiteiten (Duitsland en België) is kennis van de Duitse taal een pré.

 

Competenties

  • Toont leiderschap en verbindend vermogen; charismatisch leider die partijen bij elkaar kan brengen
  • Analytisch en conceptueel vermogen. Cijfermatig sterk. Brengt structuur, overzicht en inzicht: kan in- en uitzoomen
  • Beschikt over strategisch inzicht en is in staat om een visie en strategie te ontwikkelen, te implementeren, uit te voeren en te evalueren
  • Samenwerkingsgericht: open, transparant, een sparringpartner voor de CEO
  • Ondernemend, pragmatisch en innovatief. Krijgt energie van vernieuwing en zoekt continu naar mogelijkheden voor groei en verbetering. Stimuleert dit bij anderen
  • Commerciële en zakelijke inslag, houdt daarbij het belang van de ondernemers altijd in het oog
  • In staat te functioneren in een organisatie met een (actief) aandeelhoudersmodel
  • Mensgericht en betrokken, maar ook vasthoudend, consequent en duidelijk
  • Weet ook onder tijdsdruk en bij tegenslagen effectief te presteren en de rust te behouden
  • Zelfstandig, ondernemend en initiatiefrijk. In staat om met een stimulerende en weloverwogen aanpak op zaken door te pakken, zodat ambities ook worden waargemaakt. Impact door daadkracht
  • Communicatief sterk. Creëert acceptatie voor ideeën. Transparant in de informatieverstrekking richting de stakeholders.


Arbeidsvoorwaarden

Goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden in overeenstemming met het niveau van de functie.

 

Locatie

Amersfoort

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Joris van Lommel

Executive search specialist in Digital, FMCG, Retail & Consumer Goods

 

Joris is ‘trusted advisor’ van zowel getalenteerde kandidaten als van bijzondere bedrijven. Een natuurlijke verbinder die ambities en passies expliciet maakt en meeweegt in de besluitvorming. Hij heeft jarenlange ervaring in bemiddeling van ‘top potentials’ in de disciplines supply chain, commercie en strategie – in het bijzonder voor bedrijven in verandering/private equity. Dat doet hij gedreven en met flair. Joris heeft gedurende zijn bijna 20-jarige loopbaan een zeer relevant netwerk opgebouwd. Hij komt snel tot de kern, weet wat er in de praktijk speelt en staat in voor een hoog kwaliteitsniveau. Een echte vakman: gedreven, kritisch, doortastend en positief.

 

Joris van Lommel
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 536 677 46
joris.vanlommel@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Joris

Charlotte Schepers-Kluck

Executive search specialist in HR en Finance branchebreed

 

Charlotte heeft een bedrijfskundige achtergrond en ervaring binnen zowel de corporate wereld als ook bij twee toonaangevende bureaus. Met deze ervaring en een combinatie van conceptueel denkvermogen en pragmatisme, weet zij snel tot de kern te komen – zowel voor opdrachtgever als bij kandidaat. Ze brengt een oprechte interesse in mensen en organisaties mee en vindt het een voorrecht om ambities van kandidaten en klanten bij elkaar te brengen. Dat doet ze met een gepassioneerde drive en zet ze altijd dat stapje meer. Charlottes toegevoegde waarde zit in haar jarenlange opgebouwde netwerk, bewezen trackrecord, kennis van de markt, kennis van de vakdisciplines HR en Finance en haar persoonlijke kwaliteiten. Als persoon onderscheidt zij zich door haar vasthoudendheid, enthousiasme, openheid en authenticiteit. Kortom, een echte verbinder.

 

Charlotte Schepers-Kluck
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 35 31 07 36
charlotte.schepers@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Charlotte

Charlotte Schepers-Kluck

Executive search specialist in HR en Finance branchebreed

 

Charlotte heeft een bedrijfskundige achtergrond en ervaring binnen zowel de corporate wereld als ook bij twee toonaangevende bureaus. Met deze ervaring en een combinatie van conceptueel denkvermogen en pragmatisme, weet zij snel tot de kern te komen – zowel voor opdrachtgever als bij kandidaat. Ze brengt een oprechte interesse in mensen en organisaties mee en vindt het een voorrecht om ambities van kandidaten en klanten bij elkaar te brengen. Dat doet ze met een gepassioneerde drive en zet ze altijd dat stapje meer. Charlottes toegevoegde waarde zit in haar jarenlange opgebouwde netwerk, bewezen trackrecord, kennis van de markt, kennis van de vakdisciplines HR en Finance en haar persoonlijke kwaliteiten. Als persoon onderscheidt zij zich door haar vasthoudendheid, enthousiasme, openheid en authenticiteit. Kortom, een echte verbinder.

 

Charlotte Schepers-Kluck
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 35 31 07 36
charlotte.schepers@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Charlotte

Share this: