Commercieel Directeur

 

 

Commercieel Directeur

 

Organisatie

 

Introductie

Jan Linders is een supermarktketen met 61 filialen in Limburg, Brabant en het zuiden van Gelderland. Het servicekantoor en het distributiecentrum zijn gevestigd in Nieuw Bergen (L). Jan Linders heeft een grote ambitie en wil de beste offline supermarkt in de buurt zijn. ‘Het voordeel van het zuiden’, een Bourgondische winkel met veel lokaal en versbereid assortiment. Een Jan Linders supermarkt is een winkel dichtbij de klant en midden in de buurt. Jan Linders werkt samen met lokale partners en past zich aan naar de wensen van de klant. De winkel kenmerkt zich door een persoonlijke benadering van de mensen die er werken en de verankering in de buurt.

 

Jan Linders is een echt familiebedrijf. Als klein kind trok Jan Linders samen met zijn vader met paard en wagen door Gennep om melk te venten. In 1963 startte hij zijn eerste supermarkt te Gennep. Sinds 1963 is het bedrijf uitgegroeid tot een sterke regionale partij met bijna 5.000 medewerkers. De omzet over 2019 bedraagt 457 miljoen euro. Met een omzetgroei van 6,5% ten opzichte van 2018 laat Jan Linders wederom een sterkere groei zien dan de markt (volgens cijfers Nielsen: 4% in 2019). Op 1 februari 2020 heeft Ferry Moolenschot de rol van Algemeen Directeur overgenomen van Leo Linders. De directie wordt nu gevormd door Ferry Moolenschot (Algemeen Directeur), Hans Jaspers (Financieel Directeur), Robin Hissink (Directeur Supermarkten) en de Commercieel Directeur.

 

Jan Linders blijft investeren in de toekomst. Inmiddels zijn 37 van de 61 supermarkten ingericht volgens de nieuwste formule en worden er ook in 2020 nieuwe investeringen gedaan. Klanten waarderen de formule. Zo werd Jan Linders door GfK voor het 7e jaar op rij uitgeroepen tot de supermarkt met de beste bier- en speciaalbierafdeling en is het streekproduct Korengoud Rijstevlaai met slagroom uitgeroepen tot het beste ‘Product van het Jaar 2019-2020’, in de categorie Banket en als overall winnaar van alle 128 product-inzendingen. Het in januari 2019 geïntroduceerde klanten-voordeelprogramma ‘Liefhebbers’ geeft invulling aan de klantgerichtheid en regionale verankering van Jan Linders. Dit programma is zeer positief ontvangen en heeft inmiddels meer dan 160.000 geregistreerde deelnemers. Dit aantal groeit nog steeds.

 

Strategie

Om Jan Linders toekomstbestendig te maken en de nieuwe strategische visie voor 2020-2025 invulling te geven, heeft Jan Linders behoefte aan het verstevigen van de commerciële basis. De directie en topmanagers van Jan Linders hebben samen een duidelijke ambitie uitgesproken en heldere doelen voor de komende jaren gesteld. Het doel is kortweg om Jan Linders in de komende jaren sterker, slimmer en sneller te maken, zodat het bedrijf klaar is voor de volgende generatie klanten, medewerkers en familieleden. Die ambitie zorgt niet alleen voor een eenduidige focus op de bestaande bedrijfsoperatie, maar maakt ook duidelijk hoe het bedrijf zich in de komende jaren kan ontwikkelen en haar activiteiten verder kan uitbreiden. Hiervoor wordt een ervaren en gedreven Commercieel Directeur gezocht.

 

Positie

 

Commercieel Directeur

De Commercieel Directeur maakt deel uit van het directieteam en rapporteert aan de Algemeen Directeur, Ferry Moolenschot. Hij/zij is eindverantwoordelijk voor omzet (product, prijs, promoties), margeontwikkeling (inkoop, voorraad), leveranciersmanagement en marketing / formule van Jan Linders. De Commercieel Directeur ontwikkelt een duidelijke commerciële visie passend bij de keuzes en ambities van Jan Linders, uiteindelijk resulterend in gezonde omzetgroei van het bedrijf. Daarnaast zorgt hij/zij voor een efficiënte, effectieve en ketengerichte samenwerking tussen de commerciële afdelingen. De Commercieel Directeur stuurt een organisatie aan van 42 fte en geeft direct leiding aan de afdelingen:

 

  • Category management vers
  • Category management F/NF
  • Marketing en communicatie
  • CRM
  • Formule
  • Space management

 

De Commercieel Directeur werkt nauw samen met alle andere afdelingen binnen Jan Linders, de Superunie organisatie en leveranciers.

 

Resultaatgebieden en kernactiviteiten

  • Ontwikkelen commerciële strategie en beleid passend bij keuzes en ambities Jan Linders. Verstevigen commerciële basis en bijdrage leveren aan stabiel fundament voor komende jaren om organische groei te continueren.
  • (Cultuur)bewaker van het commerciële DNA van Jan Linders. Hét gezicht van de formule en het productaanbod binnen en buiten Jan Linders.
  • Verantwoordelijk voor category management, inkoop, prijspositionering, marketing, CRM, formule, spacemanagement, data- en leveranciersmanagement.
  • Geeft leiding aan de commerciële organisatie onder andere op basis van plannen, vastgestelde targets en KPI’ s (condities, omzet, introducties, plannen)
  • Het ontwikkelen en implementeren van een commerciële organisatie waarbij de wensen van de klant en de trends in de markt centraal staan. Vertalen van ontwikkelingen in de markt naar onderscheidende concepten. Brengt innovatie en vernieuwing.
  • Voorbeeldgedrag laten zien met betrekking tot ondernemerschap, gedrevenheid en besluitvaardigheid.
  • Doorgrondt de effecten van de gehele keten. Maakt de vertaalslag naar een zodanige samenstelling van assortiment, dat de consument dit herkent als aantrekkelijk en onderscheidend – resulterend in verbetering van rendement en commerciële slagkracht van de formule.
  • Overziet de relatie met leveranciers, werkt intensief samen met leveranciers, gericht op het nog sneller inspelen op veranderingen in de markt. Het zelf regisseren en sluiten van belangrijke strategische deals om zo significante wijzigingen in voorwaarden en manier van denken te bewerkstelligen. Voelt ‘het spel’ op de juiste manier aan.
  • Geeft op inspirerende en enthousiasmerende wijze leiding aan de commerciële afdelingen. Door middel van coachende stijl (uit)bouwen van een solide afdeling. Creëren van een inspirerende werkomgeving, waar mensen graag werken.
  • Werkt nauw samen met alle andere afdelingen binnen Jan Linders (finance, winkel operatie, logistiek) en de Superunie organisatie om doelstellingen te realiseren.

 

Persoonlijk profiel

 

Functie-eisen en competenties

 

Opleiding en ervaring

  • HBO/WO werk- en denkniveau
  • Circa 10 – 15 jaar commerciële management ervaring in vergelijkbare, directie- of unitmanagement, merchandising en/of inkoop rollen in retail/foodservice
  • Ruime leidinggevende ervaring met grote en diverse teams
  • Ervaring in en passie voor food
  • Kennis van detailhandel en bij voorkeur levensmiddelenhandel.


Relevante competenties

  • Commercieel denken en handelen
  • Pragmatisch en doelgericht. Flexibel
  • Visie ontwikkelen en strategisch denken.
  • Heeft uitstekend ontwikkelde leiderschapskwaliteiten waardoor er een vanzelfsprekende bereidheid ontstaat van samenwerken. Betrokken en stimuleert effectieve en ketengerichte samenwerking.
  • Cijfermatig sterk. Goed hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden en snel kunnen schakelen tussen details en hoofdlijnen
  • Leidinggeven: is in staat om (senior) commerciële medewerkers te inspireren, ontwikkelen en aan te trekken
  • Creatief en innovatief: komt met nieuwe ideeën, benaderingen of inzichten. Zoekt mogelijkheden voor de organisatie om zich te verbeteren
  • Besluitvaardigheid en daadkracht: beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties
  • Initiatief: kansen zien en zelfstandig tot actie overgaan. Liever uit zichzelf beginnen dan passief afwachten
  • Sensitief: op basis van inlevingsvermogen actief schakelen in communicatieniveaus en overtuigingsstijlen
  • Excellente onderhandelingsvaardigheden om relatie met belangrijkste leveranciers mede vorm te geven

 

Arbeidsvoorwaarden

Bij deze functie horen uitstekende arbeidsvoorwaarden in overeenstemming met het niveau van de positie.

 

Locatie

Servicekantoor Jan Linders in Nieuw Bergen.

 

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Joris van Lommel

Executive search specialist in Digital, FMCG, Retail & Consumer Goods

 

Joris is ‘trusted advisor’ van zowel getalenteerde kandidaten als van bijzondere bedrijven. Een natuurlijke verbinder die ambities en passies expliciet maakt en meeweegt in de besluitvorming. Hij heeft jarenlange ervaring in bemiddeling van ‘top potentials’ in de disciplines supply chain, commercie en strategie – in het bijzonder voor bedrijven in verandering/private equity. Dat doet hij gedreven en met flair. Joris heeft gedurende zijn bijna 20-jarige loopbaan een zeer relevant netwerk opgebouwd. Hij komt snel tot de kern, weet wat er in de praktijk speelt en staat in voor een hoog kwaliteitsniveau. Een echte vakman: gedreven, kritisch, doortastend en positief.

 

Joris van Lommel
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 536 677 46
joris.vanlommel@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Joris

Share this: