Lyncwise Executive Search & Interim | Open posities | Director Buying & Merchandising
3402
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-3402,bridge-core-1.0.5,,qode-child-theme-ver-1.0.3,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
 

Director Buying & Merchandising

Logo-Vomar-juli-2015

 

Director Buying & Merchandising

 

Organisatie

 

Introductie

Vomar Voordeelmarkt is voor het tweede jaar op rij de snelst groeiende supermarkt van Nederland. In 2018 kende Vomar een autonome omzetgroei van 7,3% en groeide daarmee ruim twee keer zo snel als de supermarktbranche in Nederland (onderzoeksbureau Nielsen). In 2017 groeide de omzet van Vomar met 6,4% en met de prestatie in 2018 heeft Vomar haar groei dus verder weten te versnellen.

 

Vomar Voordeelmarkt is in 1968 opgericht door de familie Zwanenburg en is – samen met Ranzijn Tuin & Dier en Hoorne Vastgoed – een dochterorganisatie van A-C Holding. Vomar Voordeelmarkt is een echt familiebedrijf. De directie wordt gevormd door Aart van Haren (Algemeen Directeur), Jim Zwanenburg (Financieel Directeur) en Adem Doymaz (Operationeel Directeur), allen al jaren actief in de retail sector.

 

Vomar Voordeelmarkt is van oudsher een prijsvechter en richt zich op het segment ‘quality discounter’. Het is een regionaal dominante organisatie met op dit moment 66 supermarkten binnen de driehoek Den Helder, Noordwijk, Almere en Utrecht. Vomar Voordeelmarkt heeft meer dan 6000 zeer gemotiveerde medewerkers in dienst en met ruim 800.000 klanten per week, bedraagt de jaaromzet ruim 600 miljoen euro. Vomar Voordeelmarkt kenmerkt zich door een platte structuur, een hands-on mentaliteit en een informele omgangssfeer. Initiatief en ondernemerschap worden gestimuleerd. Nuchter, bescheiden en met de klant centraal: ‘voordeel en kwaliteit bieden aan de klant’.

 

Alle filialen worden ondersteund en bevoorraad vanuit het Service Centrum en Distributie Centrum in Alkmaar. In het Service Centrum bevinden zich, naast de directie, de afdelingen Categorie Management, Marketing, ICT, Bouw, HRM, Controlling en Financiën. De managers van deze afdelingen rapporteren rechtstreeks aan de directie. Naast het Service Centrum bevindt zich het Distributie Centrum. Het DC biedt ruimte aan o.a. een Kruidenierswarenmagazijn, een Groente en Fruit Centrale, een Diepvriesmagazijn en een Vers Distributiemagazijn. Als gevolg van de groei van afgelopen jaren zal Vomar een 2e Distributie Centrum openen in Q3 van 2019.

 

De afdeling Logistiek zorgt voor de bevoorrading van de filialen vanuit het DC. Vomar Voordeelmarkt werkt ook nauw samen met inkooporganisatie Superunie. Daarnaast beschikt Vomar Voordeelmarkt op dezelfde locatie over eigen productiebedrijven: de slagerij, worstmakerij en de warme bakkerij. Hier wordt met veel passie gewerkt aan een eigen aanbod van verse producten, zoals bijvoorbeeld Robberbrood en diverse soorten worst naar eigen recept.

 

Strategie

De laatste jaren heeft er een succesvolle transformatie plaatsgevonden bij Vomar. Er heeft een professionaliseringsslag plaatsgevonden en er is flink geïnvesteerd, allereerst in de formule, maar ook in de logistieke inrichting, processen en systemen. Alle vestigingen zijn omgebouwd naar de nieuwe rode formule waarbij “de laagste prijs” en de “beste kwaliteit” als formule garanties het fundament vormen. Deze formule staat als een huis en werpt zijn vruchten af. Vomar is voor het tweede jaar op rij de snelst groeiende supermarkt van Nederland.

 

Vomar is nog niet klaar en wil de volgende stap maken. Door de groei (30% meer volume dan 3 jaar geleden) staat er druk op de ketel. Vomar werkt dan ook aan een stevig(er) fundament voor de komende jaren. Verdere evolutie van de nieuwe formule en marketing; stabiliseren van de (winkel)operatie; vernieuwing en uitbreiding van eigen productiebedrijven; operationeel krijgen van (reeds aangekocht) nieuw DC en acquisitie/uitbreiding van winkels. De ambitie is helder. Vomar wil de omzet in de bestaande winkels verder opvoeren en ook het aantal vestigingen verder uitbreiden. Vomar gelooft in een zelfstandig bestaan als een regionaal krachtig merk wat het kan opnemen tegen de bekende landelijk opererende spelers.

 

Positie

 

Director Buying & Merchandising

Vomar komt graag in contact met kandidaten voor de functie van Director Buying & Merchandising.

De Director Buying & Merchandising is lid van het directieteam en rapporteert aan de CEO, Aart van Haren. De Director B&M is commercieel eindverantwoordelijk voor omzet (product, prijs, promoties), margeontwikkeling (inkoop, voorraad) en leveranciersmanagement van Vomar. Hierbij is specifieke aandacht voor innovatie en initiatieven op het gebied van duurzaamheid, een versterkte klantrelatie en realisatie van verdere groei van Vomar. Door de enorme ontwikkeling en vernieuwing die Vomar de afgelopen jaren heeft doorgemaakt is deze positie breder en strategischer dan in het verleden. De Director B&M ontwikkelt de commerciële strategie passend bij de keuzes en ambities van Vomar, waarbij de wensen van de klant en de trends in de markt centraal staan. Stimuleren van meer data-driven manier van werken. Hij of zij ontwikkelt een versterkte strategische samenwerking met leveranciers en brengt innovatie en vernieuwing, mede in samenwerking met de eigen productiebedrijven.

 

De Director B&M stuurt een organisatie aan van 40 fte en geeft direct leiding aan het Hoofd Category Management, de Manager Commercieel Support, de Manager Kwaliteit en de Manager Inkoop. Hoofd Category Management stuurt 4 Categorie teams aan. Zie onderstaand organogram.  De Director B&M werkt nauw samen met alle andere afdelingen binnen Vomar, de Superunie organisatie en leveranciers.

 

Persoonlijk profiel

 

Functie-eisen en competenties

 

Opleiding en ervaring

  • HBO/WO werk- en denkniveau
  • Circa 10 – 15 jaar commerciële management ervaring in vergelijkbare, directie- of unitmanagement, merchandising en/of inkoop rollen in retail/foodservice
  • Ervaring in en passie voor food
  • Kennis van detailhandel en bij voorkeur levensmiddelenhandel.

 

Relevante competenties

  • Commercieel denken en handelen
  • Pragmatisch en doelgericht. Flexibel
  • Visie ontwikkelen en strategisch denken. Fact based
  • Heeft uitstekend ontwikkelde leiderschapskwaliteiten waardoor er een vanzelfsprekende bereidheid ontstaat van samenwerken. Geeft het goede voorbeeld met betrekking tot de gewenste cultuur en waarden – ondernemerschap, gedrevenheid en besluitvaardigheid
  • Cijfermatig sterk. Goed hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden en snel kunnen schakelen tussen details en hoofdlijnen
  • Leidinggeven: is in staat om (senior) commerciële medewerkers te inspireren, ontwikkelen en aan te trekken
  • Creatief en innovatief: komt met nieuwe ideeën, benaderingen of inzichten. Zoekt mogelijkheden voor de organisatie om zich te verbeteren
  • Besluitvaardigheid: beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties
  • Initiatief: kansen zien en zelfstandig tot actie overgaan. Liever uit zichzelf beginnen dan passief afwachten
  • Sensitief: op basis van inlevingsvermogen actief schakelen in communicatieniveaus en overtuigingsstijlen
  • Excellente onderhandelingsvaardigheden om relatie met belangrijkste leveranciers mede vorm te geven

 

Arbeidsvoorwaarden

Bij deze functie horen uitstekende arbeidsvoorwaarden in overeenstemming met het niveau van de positie.

 

Locatie

Service Centrum Vomar Alkmaar.

 

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Joris van Lommel

Executive search specialist in Digital, FMCG, Retail & Consumer Goods

 

Joris is ‘trusted advisor’ van zowel getalenteerde kandidaten als van bijzondere bedrijven. Een natuurlijke verbinder die ambities en passies expliciet maakt en meeweegt in de besluitvorming. Hij heeft jarenlange ervaring in bemiddeling van ‘top potentials’ in de disciplines supply chain, commercie en strategie – in het bijzonder voor bedrijven in verandering/private equity. Dat doet hij gedreven en met flair. Joris heeft gedurende zijn bijna 20-jarige loopbaan een zeer relevant netwerk opgebouwd. Hij komt snel tot de kern, weet wat er in de praktijk speelt en staat in voor een hoog kwaliteitsniveau. Een echte vakman: gedreven, kritisch, doortastend en positief.

 

Joris van Lommel
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 536 677 46
joris.vanlommel@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Joris

Share this: