Manager Finance & Control, lid MT (Benelux)

 

Manager Finance & Control, lid MT
(Benelux)

 

Organisatie

De Cable Connectivity Group is een vooruitstrevende en internationale speler in de markt voor speciaal kabels en connectivitieitsoplossingen. De onderneming produceert, distribueert en assembleert speciaal kabels, kabelharnassen en accessoires. CCG is Private Equity owned.

 

Er zijn 3 Business Units: Productie, Distributie en Assemblage.

 

De totale groep heeft ongeveer 600 mensen in dienst in 4 Europese landen met een omzet van EUR 180m. De Distributie onderneming in de Benelux is met de bedrijven Jobarco, Pantaflex en Elspec, actief in de handel van kabels en accessoires. Over de aankomende jaren is de strategie gericht op het groeien van de omzet bij bestaande en nieuwe klanten.

 

Positie

Opdracht bij binnenkomst is het leggen van een nieuw fundament onder de financiële functie van de Benelux organisatie. Het gaat om de structuur, processen, systemen en de mensen. En de verdere ontwikkeling van financiële processen zoals het opstellen van de begroting, werkkapitaal-beheersing, rapportage, forecasting, financiële waarderingen en jaarafsluiting. In het algemeen dient de focus verlegd te worden van het verklaren van het verleden naar het sturen van de business toekomst. Het gaat hier om een brede en veelzijdige MT rol waarin de Manager Finance & Control rapporteert aan de General Manager, Jeroen Pillen.

 

Het doel van de functie is het opzetten en verbeteren van een duidelijke en betrouwbare financiële functie van de gehele onderneming. Hierin is de Manager Finance & Control verantwoordelijk voor alle financiële rapportages, business dashboards, ‘haal en breng’ plicht richting de verschillende afdelingen.

 

Verantwoordelijkheden

 

Is verantwoordelijk voor het onderhouden en verbeteren van de financiële functie van de hele onderneming. Dit wil zeggen het leiden, vastleggen en rapporteren van alle inkomende en uitgaande geldstromen. De taken bestaan o.a. uit:

 

  • Leidinggevend aan een team van 3 medewerkers, waarin team- en persoonlijke/inhoudelijke ontwikkeling van groot belang zijn.
  • Het opstellen van maand-, kwartaal- en jaarrapportages. Inclusief het allesomvattende jaarverslag richting aandeelhouders.
  • Challengen/sparren/adviseren richting commercie en operatie op basis van de beschikbare (business) data. Dus verantwoordelijkheid nemen voor de opzet van de juiste structuur voor business analyse en eventuele scenario-ontwikkeling.
  • Alle interne processen overzien die nodig zijn om tot een gecontroleerde en goedgekeurde jaarrekening te komen.
  • Zorgen dat alle debiteuren op tijd betalen. Dit proces vastleggen in het debiteurenbeleid.
  • Zorgen dat alle betalingen aan leveranciers op tijd plaatsvinden.
  • Kostprijscalculatie samen met commercie, analyseren van marges en voorbereiden/bijstellen van prijsstelling en assortimentsaanpassingen.
  • Waardeontwikkeling van de onderneming.
  • Werkkapitaalbeheer (voorraadhoogte en –planningen, debiteuren, crediteuren) en waarderingen.
  • Ondersteunen van directie en MT-leden met diverse analyses en procesverbeteringen: zowel proactief als op verzoek.
  • Zorgen dat alle fiscaliteiten zo gunstig mogelijk in lijn zijn met de bedrijfsdoelstellingen; en er voor zorgen dat de belastingafdrachten correct plaatsvinden.
  • Coördinatie en doorontwikkeling van begroting, jaarrapportage, emissierapportage, etc.

 

Persoonlijk profiel

 

  • De voorkeur gaat uit naar een dynamische academicus (zonder het academische gedrag) of HBO+ kandidaat. Met conceptueel denkvermogen, analytische kwaliteiten en de mogelijkheid om alle bedrijfsprocessen in de volle breedte te kunnen overzien.
  • De gewenste kandidaat heeft een afgeronde studie bedrijfseconomie en relevante werkervaring.
  • Kerncompetentie is daadwerkelijk ondernemerschap. Hij/zij is ‘hands-on’ en pragmatisch.
  • Mede vanwege het internationale karakter is een goede beheersing van het Engels cruciaal.
  • Als sparring-partner van de general manager de complexe materie doorzien en hierbij de hoofdlijnen in de gaten houden en niet in de details blijven hangen.
  • Zet data om in bruikbare management informatie, forecasts en speerpunten.
  • Hij is open en communicatief en straalt gezag uit op om zijn rol en invloed ten opzichte van MT-leden en overige medewerkers op een opbouwende manier te doen gelden.
  • Sparringpartner en ‘luis in de pels’ die relevante en soms lastige vragen durft te stellen.
  • Een ondernemende instelling, scherp analytisch maar tegelijk pragmatisch.
  • Neemt de commerciële en operationele ontwikkeling waar, vertaalt deze naar financiële informatie en adviseert op basis van de uitkomst.
  • In staat om te werken op een hoog professioneel niveau.
  • Straalt een voorbeeldfunctie uit naar de rest van de organisatie.
  • Levert een substantiële bijdrage aan strategie en de besluitvorming.
  • Vertaalt de visie, missie en strategie naar doelen en draagt deze ook uit.

 

Arbeidsvoorwaardelijk

De positie is aantrekkelijk vanwege de dynamiek van de onderneming, de open creatieve sfeer, uitstekende technische voorzieningen en de regelmatige bedrijfsevenementen. Hier succesvol zijn betekent het zichtbare grote verschil maken. Last but not least is er de goede beloning. Bij succes is er een bonus beschikbaar. De hoogte van het startsalaris hangt mede af van de huidige salarisindicatie van de kandidaat. Een laptop, mobiel, werknemersvoordelen, pensioenvoorzieningen behoren tot de standaarduitrusting. CableConnectivity Benelux neemt mensen aan op basis van een contract voor onbepaalde tijd.


Locatie

Benthuizen

 

Procedure

Lyncwise Executieve Search & Interim te Hilversum heeft de exclusieve opdracht verworven voor de invulling van deze vacante positie. Na een interview met Charlotte Schepers en/of Joost Ouwerkerk van Lyncwise wordt besloten welke kandidaten voor te dragen. Een assessment en referentie check kunnen deel uit maken van de procedure.

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Joost Ouwerkerk

Executive search specialist in Industrie & Handel

Joost is mede-oprichter van Lyncwise. Hij is vakman en trusted advisor, die dagelijks werk maakt van het verbinden van mensen en organisaties. Het gericht toewerken naar de ‘stip op de horizon’ is wat hem drijft. Hij zet zijn kennis en ervaring in bij mkb-, familie- en private equity-bedrijven. Posities: commercie, operations en finance. Klanten merken vaak op dat Joost ‘echt bij hen past’. Dat komt door zijn persoonlijke en professionele aanpak. En ook heel fijn in dit vak: hij ‘leest’ mensen goed en beschrijft ze in essentie.

 

Joost Ouwerkerk
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 290 038 95
joost.ouwerkerk@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Joost

Charlotte Schepers-Kluck

Executive search specialist in HR en Finance branchebreed

 

Charlotte heeft een bedrijfskundige achtergrond en ervaring binnen zowel de corporate wereld als ook bij twee toonaangevende bureaus. Met deze ervaring en een combinatie van conceptueel denkvermogen en pragmatisme, weet zij snel tot de kern te komen – zowel voor opdrachtgever als bij kandidaat. Ze brengt een oprechte interesse in mensen en organisaties mee en vindt het een voorrecht om ambities van kandidaten en klanten bij elkaar te brengen. Dat doet ze met een gepassioneerde drive en zet ze altijd dat stapje meer. Charlottes toegevoegde waarde zit in haar jarenlange opgebouwde netwerk, bewezen trackrecord, kennis van de markt, kennis van de vakdisciplines HR en Finance en haar persoonlijke kwaliteiten. Als persoon onderscheidt zij zich door haar vasthoudendheid, enthousiasme, openheid en authenticiteit. Kortom, een echte verbinder.

 

Charlotte Schepers-Kluck
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 35 31 07 36
charlotte.schepers@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Charlotte

Charlotte Schepers-Kluck

Executive search specialist in HR en Finance branchebreed

 

Charlotte heeft een bedrijfskundige achtergrond en ervaring binnen zowel de corporate wereld als ook bij twee toonaangevende bureaus. Met deze ervaring en een combinatie van conceptueel denkvermogen en pragmatisme, weet zij snel tot de kern te komen – zowel voor opdrachtgever als bij kandidaat. Ze brengt een oprechte interesse in mensen en organisaties mee en vindt het een voorrecht om ambities van kandidaten en klanten bij elkaar te brengen. Dat doet ze met een gepassioneerde drive en zet ze altijd dat stapje meer. Charlottes toegevoegde waarde zit in haar jarenlange opgebouwde netwerk, bewezen trackrecord, kennis van de markt, kennis van de vakdisciplines HR en Finance en haar persoonlijke kwaliteiten. Als persoon onderscheidt zij zich door haar vasthoudendheid, enthousiasme, openheid en authenticiteit. Kortom, een echte verbinder.

 

Charlotte Schepers-Kluck
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 35 31 07 36
charlotte.schepers@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Charlotte

Share this: