Manager Tactical Planning

 

Manager Tactical Planning

 

Organisatie

Action is een snelgroeiende, internationale non-food discounter met een eenvoudig en succesvol businessmodel opererend in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en Polen. Ze biedt zeer lage prijzen in combinatie met een verrassend assortiment en staat bekend om hun betaalbare alledaagse producten. Met meer dan 6.000 verschillende producten en iedere week meer dan 150 nieuwe producten zorgt voor een ongekende afwisseling. Action verkoopt zowel veel A-merken en huismerken. De producten maken het leven makkelijker en leuker. Ondanks de lage prijzen, doet Action geen concessies aan de kwaliteit. Verder hecht Action veel waarde aan duurzaamheid en transparantie.

 

Vanaf de opening van de eerste winkel, heeft Action altijd één ambitie gehad: klanten steeds weer verrassen met een breed en continu wisselend assortiment voor de laagst mogelijke prijs. Sinds de oprichting in 1993 is dit wat zij hun klanten beloven en waar ze het voor doen: ‘kleine prijzen, grote glimlach’.

 

Door de stormachtige groei is ook de supply chain en logistieke distributieorganisatie sterk uitgebreid. Om ook de transportbewegingen in goede banen te blijven leiden, is er behoefte aan versterking van het Europese Transport team met een Manager Tactical Planning.

 

Positie

 

Doel van de functie

De Manager Tactical Planning draagt zorg voor de Integrale afstemming ten aanzien van de belevering van alle winkels in Europa, zodat het netwerk van (externe) DC-, transport- en winkeloperatie optimaal op elkaar zijn afgestemd en voldaan wordt aan gestelde leveringsvoorwaarden. Hij/zij schept de randvoorwaarden voor de efficiency en kwaliteits-doelstellingen in de DC’s en winkeloperatie. De afdeling Tactical Planning bepaalt ‘het ritme’ van de uitgaande goederenstroom door middel van het optimaliseren van leverschema’s, bestelmomenten en planmomenten en zorgt voor de afstemming tussen service, beheersbaarheid en kosten en daarmee het voorkomen van suboptimalisatie – dus optimalisatie van de hele uitgaande keten op kosten en kwaliteit.

 

Activiteiten/ werkzaamheden

De Manager Tactical Planning geeft leiding aan de afdeling Tactical Planning en geeft leiding aan een team van Tactical planners. De afdeling is onderdeel van de afdeling Transport. De Manager Tactical Planning rapporteert direct aan de Manager Transport Europe.

 

De afdeling Tactical Planning is de spin in het web ten aanzien van de winkelleveringen (2019: 1.400 winkels en groeiend met 200-250 winkels per jaar) en het continue optimaliseren van de leverschema’s in afstemming met alle betrokken partijen. Dit betreft o.a. winkeloperatie, warehouse-operatie, regionale transport teams in o.a. FR/DE/PL en de afdeling Central process control. De leverschema’s hebben een directe impact op efficiëntie binnen de winkel- en DC-operaties (2019: 8 DC’s). De leverschema’s beogen een optimale efficiency op de domeinen orderpick, transport en winkeloperatie en beogen de juiste service naar de winkel (voldoen aan beoogde lead-time, delivery window en leverbetrouwbaarheid).

 

Daarnaast draagt de afdeling Tactical Planning zorg voor de transport forecast die wekelijks met alle transport teams op elk DC wordt besproken ten einde de transportcapaciteit optimaal aan te laten sluiten op de behoefte van winkels, transport en DC’s.

 

Verantwoordelijkheidsgebieden

De verantwoordelijkheden van de Manager komen grotendeels overeen met de verantwoordelijkheden van de afdeling:

 

  • Regie en bewaken van naleving levercondities
  • Maken van leverschema’s voor de winkelbelevingen (aansturing)
  • Winkelallocatie aan DC’s
  • Continue optimalisatie/ afstemming van de uitgaande goederenstroom
  • Maken van de wekelijkse transport forecast

 

Daarnaast worden aan de Manager de volgende verantwoordelijkheden toegekend:

  • Stakeholder management
  • People Management

 

Persoonlijk profiel

 

Harde functie-eisen

  • Hbowerk- en denkniveau
  • Minimaal 10 jaar relevante ervaring in fysieke distributie (warehousing en transport)
  • Kennis van winkelorganisatie en winkeldistributie in retail is een pré.
  • Sterk analytisch vermogen
  • Vereiste systeemervaring: Excel, simulatie- en/of analyse tools

 

Zachte functie-eisen

  • Is zeer georganiseerd en weet werkzaamheden en projecten te structureren, komt afspraken na binnen deadlines en conform richtlijnen.
  • Sensitief/ heeft gevoel voor belangen van anderen en weet hiermee om te gaan.
  • Werkt effectief samen met anderen om gemeenschappelijke doelen te realiseren, zoekt de samenwerking hierin op.
  • Is in staat om situaties in een meer omvattend kader te plaatsen (conceptueel denken).
  • Blijft effectief presteren onder tijdsdruk, bij tegenslag, teleurstelling of tegenslag, kalm en in het belang van de zaak reageren.
  • Heeft kennis en gevoel/ kunde hebben van DC, Transport en winkeloperatie en gevoel/ besef hebben van wijzingen op deze operaties.
  • Beschikt over de juiste onderhandelingsvaardigheden.
  • Beschikt over natuurlijke overtuigingskracht om collega’s te overtuigen en enthousiast te krijgen voor een bepaald voorstel.
  • Is pragmatisch ingesteld en kan snel schakelen in een dynamische omgeving.

 

Competenties

  • Resultaatgerichtheid
  • Plannen & Organiseren
  • Vakkundigheid
  • Omgaan met tijdsdruk
  • Vasthoudend
  • ‘Hands-on’
  • Diplomatiek
  • Organisatie bewustzijn
  • Communicatief zeer vaardig
  • Assertief
  • Pionier
  • Klantgericht

 

Action waarden

  • Klantgerichtheid
  • Kostenbewust
  • Teamwork
  • Discipline
  • Eenvoud
  • Respect

 

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Erik Jan Doekes

Executive search specialist in Trade & Manufacturing, Consumer Goods, Retail & E-tail

 

Het leggen van verbindingen is een tweede natuur voor Erik Jan. Zijn drijfveer is om mensen te helpen om te doen waar ze goed in zijn. Zodat top-performers het verschil kunnen maken. Vooral de intrinsieke motivatie en drijfveren intrigeren hem. Opdrachtgevers leidt hij professioneel door de verschillende stadia van het wervings- en selectietraject. Hij is degelijk en grondig: altijd op zoek naar het best mogelijke resultaat. Wat hem verder kenmerkt, is zijn drive in combinatie met diepgaande kennis van de functiegebieden commercie, supply chain en operations. Al met al een bijzonder prettige gesprekspartner!

 

Erik Jan Doekes
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 50 95 20 05
erikjan.doekes@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Erik Jan

Share this: