Operations Director

 

Operations Director

‘de klant centraal’

 

 

Onderneming

Unlimited Spare Parts is ontstaan uit de samenvoeging van een zestal compacte bedrijfjes in Nederland en Polen door een Nederlandse Private Equity firm. Samen vormen zij een specialty groothandel in aftermarket slijtage onderdelen, waaronder messen, die in de vleesverwerkende industrie en in de voedselverpakkingsindustrie worden gebruikt. Daarnaast heeft het bedrijf een messenslijperij en een hightech fabriek in Polen waar hoogwaardige kwaliteit messen en slijtage onderdelen kunnen worden geproduceerd.

 

Unlimited Spare Parts heeft als doel de “one stop shop” voor haar klanten te zijn. Naast het leveren van een breed assortiment uit voorraad, adviseren zij ook klanten bij ontwikkeling en aanschaf van machines, doen onderhoud aan materialen en kunnen klant specifieke onderdelen maken.

 

Het groeipotentieel voor Unlimited Spare Parts in de vleesverwerkende industrie en de voedselverpakking is enorm. Daarnaast zijn er ook nog legio mogelijkheden in andere industrieën waar slijtage onderdelen worden gebruikt. Het bedrijf moet in drie tot vijf jaar kunnen verdrievoudigen.

 

De nieuwe CEO is na haar start begonnen aan het bouwen van het fundament, het vormgeven van de structuur. Dit alles om van daaruit aan de groei ambitie te werken. Met behoud van ambacht, markt- en klantkennis, moet een geoliede onderneming worden neergezet die klantgericht opereert, kan meebewegen met veranderingen en het groeiende product assortiment kan ondersteunen.

 

Positie

De Operations Director leidt het algehele operations proces van de onderneming en is eind-verantwoordelijk voor het effectief en efficiënt verloop van de hele keten. Belangrijkste operationele uitgangspunt bij Unlimited Spare Parts is een klantgerichte onderneming. Dus telkens vanuit klant naar binnen denkend. In elk deel van de keten en het proces wordt rekening gehouden met de vraag, productbeschikbaarheid, levertijd, assortiment, betrouwbaarheid en kwaliteit.

 

De Operations Director stuurt de functies magazijn, productie, inkoop, planning en vanwege de klantvraag ook de customer services aan. Professionaliseert. Is verantwoordelijk voor de synergie van de inkoopstrategie en de make/buy beslissingen en de uitbesteding van de magazijn activiteiten aan een 3PL. Bouwt mee aan het fundament en werkt aan het opzetten van de structuur, zodat de buy/build strategie succesvol kan worden uitgevoerd en nieuwe bedrijven eenvoudiger geïntegreerd kunnen worden.

 

Profiel

Unlimited is op zoek naar een kandidaat met het nodige ondernemerschap. Besluitvaardig, resultaat gericht, helder communicerend en snel tot de essentie komend. Stuurt de teams aan op eigen verantwoordelijkheid maar handelt ook als ‘meewerkend voorman’ en stroopt ook waar nodig de mouwen op. De kandidaat heeft solide end-to-end kennis van het gehele operationele proces van productie, planning, inkoop, order entry, logistiek, tot levering aan de klant. Unlimited is op zoek naar een ‘klantvraag/operatie’ verbinder die kan schakelen op alle niveaus, intern en extern.

 

Competenties

  • Combinatie van conceptueel/analytisch en operationele slagkracht
  • Realisatie en overtuigingskracht en comfortabel in een ‘challenger’ rol
  • Rust, houdt overzicht, kan verbinden, stevige persoonlijkheid en overtuigingskracht
  • Resultaatgerichtheid; besluitvaardig, pragmatisch en doelgericht. Kan tegen een stootje
  • Ondernemend en initiatiefrijk, signaleert kansen en gaat over tot actie. Impact door daadkracht
  • Voelt zich verantwoordelijk voor de performance van de gehele onderneming
  • Plaatst situaties in een groter kader, overziet mogelijke gevolgen van ideeën. Fact-based
  • Leidinggevende en coachende capaciteiten. Inspireert medewerkers
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.

 

Taken & verantwoordelijkheden

  • Het hebben, (door-)ontwikkelen en implementeren van een operations visie en strategie met daaruit voortvloeiend de operations doelen die de Unlimited Spare Parts strategie ondersteunen
  • Het neerzetten en borgen van een klantvraag gestructureerde operations organisatie
  • Continue inspelen en waarborgen van de productbeschikbaarheid o.b.v. commerciële vraag
  • Het realiseren van een inzichtelijke en transparante keten die goed is ingericht in het opnieuw in te richten en te gebruiken ERP-systeem
  • Bouwen en onderhouden van relaties met stakeholders zoals partners, non-stock leveranciers, etc.
  • Ontwikkelen en invoeren van kpi’s om operations doelstellingen te monitoren en te sturen
  • Realiseren van tijdige informatievoorziening over verwachte resultaten en root cause analyse
  • Het initiëren, drijven en bewaken van de voortgang van procesverbeteringsprojecten
  • Het gericht persoonlijk (doen) ontwikkelen van sleutelfiguren binnen het domein van operations.

 

Persoonlijk profiel

  • Academisch werk- en denk niveau aangevuld met bv APICS/NEVI/PRINCE2/LEAN/SCRUM
  • Circa 10 jaar relevante ervaring in leidinggevende posities binnen operations waarvan minimaal 5 jaar als Operations Director
  • Ervaring met remote management/multi sites
  • Sterk in het onderhouden van klantrelaties vanuit operationele functies
  • Ervaring met Agile/Scrum/Lean methodieken
  • Ervaring met buy/build is een pre.

 

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Joost Ouwerkerk

Executive search specialist in Industrie & Handel

Joost is mede-oprichter van Lyncwise. Hij is vakman en trusted advisor, die dagelijks werk maakt van het verbinden van mensen en organisaties. Het gericht toewerken naar de ‘stip op de horizon’ is wat hem drijft. Hij zet zijn kennis en ervaring in bij mkb-, familie- en private equity-bedrijven. Posities: commercie, operations en finance. Klanten merken vaak op dat Joost ‘echt bij hen past’. Dat komt door zijn persoonlijke en professionele aanpak. En ook heel fijn in dit vak: hij ‘leest’ mensen goed en beschrijft ze in essentie.

 

Joost Ouwerkerk
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 290 038 95
joost.ouwerkerk@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Joost

Dorien Weber

Executive search specialist in Manufacturing, Energy & Logistics

 

Een senior consultant en business partner met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van Operations, Supply Chain, Operational excellence (Lean Six Sigma). Door haar netwerk en brede ervaring, onder andere als managing consultant bij Fairlaine, weet Dorien bovendien snel het gevraagde profiel helder te krijgen en de juiste verbindingen tot stand te brengen. Gedreven, authentiek, betrouwbaar, gedisciplineerd en eerlijk: allemaal woorden die op haar van toepassing zijn. En die wellicht verklaren waarom ze zo’n grote gunfactor heeft.

 

Dorien Weber
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 111 712 21
dorien.weber@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Dorien

Share this: