Supply Chain Manager

 

 

Supply Chain Manager

 

Organisatie

 

Introductie

Vomar Voordeelmarkt was in 2019 voor het derde jaar op rij de snelst groeiende supermarkt van Nederland. In 2019 kende Vomar een autonome omzetgroei van 11,2% en groeide daarmee bijna 3 keer zo snel als de supermarktbranche in Nederland (onderzoeksbureau Nielsen). In 2020 (tot en met week 31) is Vomar met een omzetgroei van 19.1% wederom (en dus voor het vierde jaar op rij) de snelste groeier.

 

Vomar Voordeelmarkt is in 1968 opgericht door de familie Zwanenburg en is een echt familiebedrijf. De directie wordt gevormd door CEO (Aart van Haren), CFO (Jim Zwanenburg) , Directeur Buying & Merchandising (Klaas de Boer) en Directeur Winkeloperatie (Erwin Slop).

 

Vomar Voordeelmarkt is van oudsher een prijsvechter en richt zich op het segment ‘quality discounter’. Het is een regionaal dominante organisatie met op dit moment 70 supermarkten binnen de driehoek Den Helder, Noordwijk, Almere en Utrecht. Vomar Voordeelmarkt heeft meer dan 7.000 zeer gemotiveerde medewerkers in dienst en met ruim 900.000 klanten per week, bedraagt de jaaromzet ruim 700 miljoen euro. Vomar Voordeelmarkt kenmerkt zich door een platte structuur, een hands-on mentaliteit en een informele omgangssfeer. Initiatief en ondernemerschap worden gestimuleerd. Nuchter, bescheiden en met de klant centraal: ‘voordeel en kwaliteit bieden aan de klant’.

 

Alle filialen worden ondersteund en bevoorraad vanuit het Service Centrum en de 2 DC’s in Alkmaar. In het Service Centrum bevinden zich, naast de directie, de afdelingen Categorie Management, Marketing, ICT, Bouw, HRM, Controlling en Financiën. De managers van deze afdelingen rapporteren rechtstreeks aan de directie. Naast het Service Centrum bevinden zich 2 Distributie Centra: het DC KW en het DC vers. Deze DC’s bieden ruimte aan o.a. een Kruidenierswarenmagazijn, een Groente en Fruit Centrale, een Diepvriesmagazijn en een Vers Distributiemagazijn. De afdeling Logistiek zorgt voor de bevoorrading van de filialen vanuit de twee DC’s. Daarnaast beschikt Vomar Voordeelmarkt op dezelfde locatie over eigen productiebedrijven: de slagerij, worstmakerij en de warme bakkerij. Hier wordt met veel passie gewerkt aan een eigen aanbod van verse producten, zoals bijvoorbeeld Robberbrood en diverse soorten worst naar eigen recept.

 

Strategie

De laatste jaren heeft er een succesvolle transformatie plaatsgevonden bij Vomar. Er heeft een
professionaliseringsslag plaatsgevonden en er is flink geïnvesteerd, allereerst in de formule, maar ook in de logistieke inrichting, processen en systemen. Alle vestigingen zijn omgebouwd naar de nieuwe rode formule waarbij “de laagste prijs” en de “beste kwaliteit” als formule garanties het fundament vormen. Deze formule staat als een huis en werpt zijn vruchten af. Vomar is voor het derde jaar op rij de snelst groeiende supermarkt van Nederland. In 2020 is Vomar wederom (en dus voor het 4e jaar op rij) de snelste groeier.

 

Vomar is nog niet klaar en wil de volgende stap maken. Door de groei (40% meer volume dan 3 jaar geleden) staat er druk op de ketel. Vomar werkt dan ook aan een stevig(er) fundament voor de komende jaren. Stabiliseren van de (winkel)operatie; acquisitie/uitbreiding van winkels; verdere evolutie van de formule en marketing; vernieuwing en uitbreiding van eigen productiebedrijven; de logistieke organisatie verstevigen en verder professionaliseren. De ambitie is helder. Vomar wil de omzet in de bestaande winkels verder opvoeren en ook het aantal vestigingen verder uitbreiden. Vomar gelooft in een zelfstandig bestaan als een regionaal krachtig merk wat het kan opnemen tegen de bekende landelijk opererende spelers.

 

Om de groei bij te kunnen benen, heeft Vomar besloten om de logistieke organisatie te versterken. Een voorspelbare, inzichtelijke én transparante keten wordt steeds belangrijker. Vomar zet in op het structureel verbeteren van structuur en processen naar een meer efficiënte en flexibele operatie. Daarom kiest Vomar voor een andere structuur van haar logistieke organisatie. In deze nieuwe structuur is plek voor een ervaren en pragmatische Supply Chain Manager.

 

Positie

 

Supply Chain Manager

De Supply Chain Manager is verantwoordelijk voor verbetering van het logistieke proces in de breedste zin des woords – het ontwikkelen, uitwerken en implementeren van logistieke processen, systemen en planning. De Supply Chain Manager is verantwoordelijk voor de afdelingen Transport, Voorraadbeheer en het Bedrijfsbureau. Hij/zij stuurt direct de 3 managers van genoemde afdelingen aan, alsmede 2 Supply Chain Coördinatoren (vacatures) die zich bezig gaan houden met procesoptimalisatie van de goederenstroom (indirect circa 16 FTE). De Supply Chain Manager is lid van het Logistiek Management Team. Hij/zij heeft een verbindende rol tussen de verschillende logistieke afdelingen en werkt nauw samen met andere disciplines binnen Vomar.

 

De Supply Chain Manager krijgt de gelegenheid om een stempel te drukken op de logistieke organisatie van Vomar en heeft een grote mate van autonomie. Hij/zij rapporteert aan de Directeur Logistiek (Martin Kors). De Directeur Logistiek rapporteert aan de CEO (Aart van Haren).

 

Resultaatgebieden en kernactiviteiten

  • Strategisch: (mede)verantwoordelijk voor het logistieke beleid en het ontwikkelen, uitwerken en implementeren van logistieke processen en systemen;
  • Logistiek: verantwoordelijk voor alle transportbewegingen van en naar leveranciers, DC en filialen. Goede afstemming over de optimale transportplanning;
  • Continue verbetering: analyseren en optimaliseren van logistieke processen met betrekking tot voorraad, leverbetrouwbaarheid en transportplanning. Signaleert knelpunten en speelt hier op adequate manier op in. Initieert projecten ter verbetering van de logistieke proces. Stuurt op kostenbeheersing. Zorgt voor correcte toepassing wet en regelgeving transport en opslag;
  • Team management: medewerkers stimuleren in hun ontwikkeling en motiveren om actief mee te denken in verbeterprocessen. Streven naar een optimale kwantitatieve en kwalitatieve personele bezetting;
  • Samenwerking/Communicatie: bruggenbouwer binnen de logistieke organisatie en werkt nauw samen met alle andere afdelingen binnen Vomar (finance, commercie, winkeloperatie).

 

Persoonlijk profiel

 

Functie-eisen en competenties

 

Opleiding en ervaring

  • Hbo/wo werk- en denkniveau
  • Minimaal 10 jaar relevante ervaring in supply chain/logistiek (onder andere) in retail dynamiek
  • Leidinggevende ervaring
  • Succesvolle ervaring in project-, proces- en/of verandermanagement in logistieke omgeving
  • Ervaring met retail logistieke systemen (WMS/Slimstock/etc.)

 

Relevante competenties

  • Combinatie conceptueel/analytisch en operationele slagkracht
  • Besluitvaardigheid: beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties
  • Vasthoudend, overtuigend en energiek
  • Analytisch en conceptueel vermogen. Plaatst situaties in een groter kader, overziet mogelijke gevolgen van ideeën. Procesgericht en fact-based
  • Resultaatgerichtheid; pragmatisch en doelgericht. Kan tegen een stootje
  • Sterke communicatieve skills. Bruggenbouwer en organisatie sensitief. Creëert acceptatie voor ideeën
  • Veranderingsgezind, creatief en flexibel
  • Zelfstandig, ondernemend en initiatiefrijk. Signaleert kansen en gaat over tot actie. Impact door daadkracht
  • Leidinggevende en coachende capaciteiten. Is in staat om medewerkers mee te krijgen

 

Arbeidsvoorwaarden

Bij deze functie horen uitstekende arbeidsvoorwaarden in overeenstemming met het niveau van de positie.

 

Locatie

Service Centrum Vomar Alkmaar.

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Joris van Lommel

Executive search specialist in Digital, FMCG, Retail & Consumer Goods

 

Joris is ‘trusted advisor’ van zowel getalenteerde kandidaten als van bijzondere bedrijven. Een natuurlijke verbinder die ambities en passies expliciet maakt en meeweegt in de besluitvorming. Hij heeft jarenlange ervaring in bemiddeling van ‘top potentials’ in de disciplines supply chain, commercie en strategie – in het bijzonder voor bedrijven in verandering/private equity. Dat doet hij gedreven en met flair. Joris heeft gedurende zijn bijna 20-jarige loopbaan een zeer relevant netwerk opgebouwd. Hij komt snel tot de kern, weet wat er in de praktijk speelt en staat in voor een hoog kwaliteitsniveau. Een echte vakman: gedreven, kritisch, doortastend en positief.

 

Joris van Lommel
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 536 677 46
joris.vanlommel@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Joris

Share this: