Sustainability Manager

 

 

 

Sustainability Manager

 

 

Organisatie

Met ruim 37 duizend restaurants in meer dan 100 landen is McDonald’s de grootste restaurantketen ter wereld. Het recept voor het succes is de combinatie van een sterk merk en veel vrijheid voor de lokale organisaties. Ook in Nederland zijn er momenteel ruim 250 restaurants met bijna 20 duizend medewerkers. De marktpenetratie is enorm: 80% van de Nederlanders bezoekt McDonald’s minstens een keer per jaar. Ruim drie miljoen gasten per week genieten van de versbereide producten, waarbij McDonald’s naast de “evergreens” als Big Mac en Quarter Pounder ook inspeelt op de lokale eetcultuur met bijvoorbeeld de McKroket. Met een omzet van bijna €900 miljoen per jaar is ook McDonald’s in Nederland de grootste restaurantketen.

 

Thought for Food

McDonald’s staat middenin de samenleving. Als merk, maar ook als werkgever. McDonald’s purpose is ‘Het creëren van spontane geluksmomenten door het bieden van fast & fresh food waar je je goed bij voelt’.

 

Vanuit het Nederlandse servicekantoor in Amsterdam-Zuidoost (en vanaf april 2022 in Utrecht – nabij station Utrecht Centraal) wordt de lokale strategie uitgezet op het gebied van Productinnovatie, Marketing, Communications, Insights, Operations, People, Finance, Technology, Supply Chain en Sustainability. Het is een uitdagende werkomgeving voor professionals.

 

Scale for good

Als grootste restaurantketen ter wereld heeft McDonald’s de kans en verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan een van de meest urgente maatschappelijke en milieu-uitdagingen van deze tijd. Door de schaal kunnen ook kleine aanpassingen al een enorm verschil maken. ‘Scale for good’ is het wereldwijde duurzaamheidsprogramma van McDonald’s, waarin het bedrijf zijn schaalgrootte inzet om een positieve impact te maken.

 

Het programma kent vijf speerpunten, die lokaal, en dus ook in Nederland nadere invulling krijgen.

 

Hieronder staat beschreven hoe de Nederlandse organisatie omgaat met deze speerpunten:

 

Reducing (food) waste

Minder (zwerf)afval! Dus minder verpakkingen, minder plastic en minder verspilling. In 2025 wordt al het afval volledig gerecycled.

 

Sustainable proteins

Ons rundvlees en onze kip nog duurzamer en diervriendelijker. En een gevarieerd menu van vlees, vis, zuivel en vegetarisch.

 

Climate action

Doel is 36% minder CO2- uitstoot vanuit de restaurants en kantoren, tussen nu en 2030. Hoe? Door energiebesparing, groene energie, slim bouwen, en vrachtwagens die rijden op biodiesel (die is gemaakt van frituurvet van de McDonald’s restaurants) of waterstof.

 

Commitment to families

Meer groente en fruit, minder zout, vet en suikers: verantwoorde keuzes leuk en makkelijk maken. Dus genieten met een goed gevoel voor kids en hun ouders.

 

Good employer

McDonald’s is een werkgever in het hart van de samenleving en wil al zijn medewerkers de kans en vrijheid geven om zich verder te ontwikkelen. Leuk voor nu, goed voor later.

 

De afgelopen jaren zijn er gestaag stappen gemaakt om McDonald’s duurzamer en maatschappelijk verantwoorder te maken, zowel wereldwijd als lokaal. De lokale Nederlandse organisatie is continu bezig met het vertalen van de internationale keuzes naar de Nederlandse context en de franchisenemers, die het kloppend hart van de organisatie vormen. De verschillende initiatieven en de daaruit voortvloeiende projecten worden gedreven en aangejaagd door een Sustainability Manager. Deze conceptuele, maar ook hands-on rol is een fantastische plek voor een gedreven, pragmatische programma manager, netwerker/ verbinder met een passie voor duurzaamheid.

 

Positie

Binnen een internationale omgeving, maar met de focus op McDonald’s Nederland, maak je stapsgewijze verbeteringen op het gebied van duurzaamheid en MVO, en ga je op zoek naar de kansen voor zowel ‘bold moves’ als ook kleine stappen voorwaarts. Je houdt je bezig met een breed pakket aan duurzaamheidsthema’s, van verpakkingen en afval tot voedingswaarde en milieu impact. Je werkt samen met een enorm breed stakeholderveld, van interne afdelingen tot de global organisatie, van gast tot franchisenemer en zelfs NGO’s en gemeenten. Je bewegen in dit speelveld van belanghebbenden, mensen en kennis verbinden en zo zorgen dat duurzame veranderingen zichtbaar worden en tot realisatie komen, is key in deze rol.

 

Met alle projecten en initiatieven die je coördineert, draag je direct bij aan de toekomstbestendigheid en de ‘license to operate’ van McDonald’s in Nederland. Je zorgt er mede voor dat gasten, medewerkers, buren en andere stakeholders zich goed voelen bij ons merk, en vertegenwoordigt hun stem en belangen. Scale for Good is hierbij het fundament, dat je lokaal en met de blik op de Nederlandse markt invult, versterkt en aanjaagt.

 

Als Sustainability Manager heb je dé gelegenheid om duurzame impact te maken bij een van de sterkste merken ter wereld. Je bent het interne en externe gezicht van duurzaamheid bij McDonald’s, die verduurzaming mogelijk en zichtbaar maakt, in het belang van het merk. Constructief maar kritisch op wat beter kan.

 

Belangrijkste verantwoordelijkheden

  • Implementeren en continu door ontwikkelen van de bestaande duurzaamheidsstrategie van McDonald’s Nederland, in lijn met de wereldwijde programma’s en ambities, en in samenspraak met interne en externe stakeholders. Eenzelfde rol neem je op den duur in voor McDonald’s België.
  • Verbinden met directie en management in de Nederlandse markt en het internationale team teneinde te borgen dat duurzaamheid wordt geïntegreerd in de middelen en prioriteiten van alle relevante teams (supply chain, operations, development, marketing, etc.). Ook ben je de verbindende factor met externe stakeholders, zoals NGO’s (bijvoorbeeld Wakker Dier), (lokale) overheden en leveranciers. Een leuk voorbeeld van een opgezette samenwerking zie je in het volgende filmpje McDonald’s als Klimaatondernemer.
  • Nauw samenwerken met onze communicatie-experts en Franchisenemers om duurzaamheid op te nemen in communicatie met medewerkers, gasten en andere stakeholders.

 

Je maakt onderdeel uit van het Supply Chain team en rapporteert aan Jeroen Dekkers, Head of Supply Chain. Je hebt een direct line met Floor Uitterhoeve, Global Sustainability en onderhoudt ook nauw contact met je collega’s in andere markten om kennis en ervaringen te delen en de samenwerking op te zoeken

 

Persoonlijk profiel

 

Kennis en Ervaring

  • Bachelor of Master-niveau
  • 3-8 jaar relevante ervaring, bij voorkeur in een bedrijfsomgeving
  • Ervaring met project- en programma management
  • Sterke affiniteit en zo breed mogelijke kennis over duurzaamheid in relatie tot de food sector, met name op het gebied van circulariteit, klimaat en landbouw
  • Vermogen om helder, constructief en sensitief te communiceren met alle niveaus binnen de organisatie
  • Je combineert een strategische visie met een pragmatische aanpak, die past binnen een corporate omgeving
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal
  • Ervaring met presentaties en public speaking is een pre
  • Eigen netwerk binnen overheid, maatschappelijk middenveld en/of wetenschap is een pre

 

Competenties

  • Verbinder van mensen en ideeën
  • Initiatiefrijk en nieuwsgierig
  • Strategisch denker met een pragmatische aanpak
  • Resultaatgericht, afspraak is afspraak
  • Slim en analytisch, je leert snel
  • Doorzetter en ambitieus

 

Arbeidsvoorwaarden

  • Een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband
  • Het salaris wordt gebaseerd op de zwaarte van de functie en jouw ervaring en opleiding
  • 30 vakantiedagen, een moderne mobiliteitsregeling, bonus, premievrij pensioen, laptop en iPhone
  • Initiatieven als een vitaliteitsplan, barista koffie, vers fruit en gezellige activiteiten met collega’s
  • Diverse ontwikkelingsmogelijkheden
  • Door jouw bijdrage creëer je nieuwe kansen voor de organisatie, maar ook voor jezelf. Met de juiste ambitie is er op termijn de mogelijkheid om je te ontwikkelen naar een volgende functie of discipline, bijvoorbeeld binnen het Global Sustainability team.
  • Standplaats: Momenteel Amsterdam. In 2022 verhuist Mc Donalds Nederland naar Utrecht.

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

 

Charlotte Schepers-Kluck

Executive search specialist in HR en Finance branchebreed

 

Charlotte heeft een bedrijfskundige achtergrond en ervaring binnen zowel de corporate wereld als ook bij twee toonaangevende bureaus. Met deze ervaring en een combinatie van conceptueel denkvermogen en pragmatisme, weet zij snel tot de kern te komen – zowel voor opdrachtgever als bij kandidaat. Ze brengt een oprechte interesse in mensen en organisaties mee en vindt het een voorrecht om ambities van kandidaten en klanten bij elkaar te brengen. Dat doet ze met een gepassioneerde drive en zet ze altijd dat stapje meer. Charlottes toegevoegde waarde zit in haar jarenlange opgebouwde netwerk, bewezen trackrecord, kennis van de markt, kennis van de vakdisciplines HR en Finance en haar persoonlijke kwaliteiten. Als persoon onderscheidt zij zich door haar vasthoudendheid, enthousiasme, openheid en authenticiteit. Kortom, een echte verbinder.

 

Charlotte Schepers-Kluck
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 35 31 07 36
charlotte.schepers@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Charlotte

Charlotte Schepers-Kluck

Executive search specialist in HR en Finance branchebreed

 

Charlotte heeft een bedrijfskundige achtergrond en ervaring binnen zowel de corporate wereld als ook bij twee toonaangevende bureaus. Met deze ervaring en een combinatie van conceptueel denkvermogen en pragmatisme, weet zij snel tot de kern te komen – zowel voor opdrachtgever als bij kandidaat. Ze brengt een oprechte interesse in mensen en organisaties mee en vindt het een voorrecht om ambities van kandidaten en klanten bij elkaar te brengen. Dat doet ze met een gepassioneerde drive en zet ze altijd dat stapje meer. Charlottes toegevoegde waarde zit in haar jarenlange opgebouwde netwerk, bewezen trackrecord, kennis van de markt, kennis van de vakdisciplines HR en Finance en haar persoonlijke kwaliteiten. Als persoon onderscheidt zij zich door haar vasthoudendheid, enthousiasme, openheid en authenticiteit. Kortom, een echte verbinder.

 

Charlotte Schepers-Kluck
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 35 31 07 36
charlotte.schepers@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Charlotte

 

[/vc_row]

Erik Jan Doekes

Executive search specialist in Trade & Manufacturing, Consumer Goods, Retail & E-tail

 

Het leggen van verbindingen is een tweede natuur voor Erik Jan. Zijn drijfveer is om mensen te helpen om te doen waar ze goed in zijn. Zodat top-performers het verschil kunnen maken. Vooral de intrinsieke motivatie en drijfveren intrigeren hem. Opdrachtgevers leidt hij professioneel door de verschillende stadia van het wervings- en selectietraject. Hij is degelijk en grondig: altijd op zoek naar het best mogelijke resultaat. Wat hem verder kenmerkt, is zijn drive in combinatie met diepgaande kennis van de functiegebieden commercie, supply chain en operations. Al met al een bijzonder prettige gesprekspartner!

 

Erik Jan Doekes
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 50 95 20 05
erikjan.doekes@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Erik Jan

 

Share this: