Tactisch Inkoper

 

 

Tactisch Inkoper

 

Organisatie

The Learning Network (TLN) is de grootste distributeur van (digitale) leermiddelen in Nederland en marktleider in alle marktsegmenten waarin ze opereert. Sinds enkele jaren opereert TLN ook op de Belgische markt. TLN volgt en verandert mee met het onderwijs van de 21e eeuw; zij wil een relevante bijdrage leveren aan onderwijs op maat. Naast de rol als distributeur van (digitale) leermiddelen ontwikkelt zij continu nieuwe en flexibele oplossingen om leerlingen, studenten, leraren, scholen en onderwijsinstellingen te ondersteunen bij hun leerproces. Dit alles in combinatie met een kwalitatief goede dienstverlening. Als ervaren, onafhankelijke vooruit strevende partij in het hart van het onderwijs, haar netwerk en brede scala aan innovatieve en effectieve leermiddelen uit binnen- en buitenland, is TLN als geen ander in staat het onderwijs te helpen bij hun transformatie naar gepersonaliseerd leren.

 

Vanuit de locaties Kampen en Emmen vinden jaarlijks ruim 12 miljoen studieboeken hun weg naar 1.1 miljoen leerlingen en studenten in het voortgezet onderwijs, het mbo, het hbo, de universiteiten en de zakelijke markt. Daarnaast worden ruim 4 miljoen digitale leermiddelen gedistribueerd. TLN realiseerde afgelopen jaar een omzet van ca. EUR 258 miljoen en staat ze op de 7e plaats in de Twinkle100, de lijst van de grootste online retailers in Nederland. De vaste kern van TLN bestaat uit 350 medewerkers. In het logistieke (hoog-) seizoen wordt dat aantal uitgebreid met ca 2.500 uitzendkrachten.

 

TLN  bestaat uit vier businessunits, te weten:

  • Van Dijk (Voortgezet Onderwijs)
  • Studystore (Mbo/ zakelijke markt)
  • Studers (HBO/WO)
  • Van Dijk België

 

De afdeling Procurement is verantwoordelijk voor de inkoop van studiemiddelen (folio/boeken, digitaal en readers, alsmede ander lesmateriaal voor beroepsonderwijs) bij uitgevers/leveranciers, die vervolgens door onze organisatie worden gedistribueerd naar leerlingen/studenten, leraren en instellingen. Het managen van alle contracten met de uitgevers en leveranciers, ook non-book related, is integraal bij deze afdeling belegd.

 

De top 7 tot 10 leveranciers worden door Strategisch Procurement beheerd. Alle overige bestaande en potentiële contractpartners door Tactisch Procurement. Deze leveranciers variëren van key leveranciers tot de kleinere leveranciers, die een essentieel onderdeel vormen van de totale portfolio van de business unit. Jaarlijks worden ruim 10 miljoen nieuwe boeken en overige leermiddelen ingekocht, waarvan ca. 80% bij de 5 grote uitgevers en de resterende leermiddelen bij een groot aantal kleinere uitgevers.

 

Positie

Als Tactisch Inkoper ben je verantwoordelijk voor het managen van meerdere uitgevers/leveranciers. Je  bent hiervoor het interne en externe aanspreekpunt. Essentieel bij de inkoop, is het samen slimmer en strakker afspreken van de contractvoorwaarden. Daarbij streef je naar langdurig partnerschap.

Je houdt je bezig met het managen van de relaties en de contracten, met als doel het maximaliseren van de inkoopmarges, leverprestaties en het minimaliseren van de risico’s. Je beheert de relatie met de partners, de grote en kleine uitgeverijen. Je stelt contracten op, je doet de onderhandelingen, je sluit de contracten af en implementeert deze binnen de organisatie. Ook evalueer je lopende contracten en optimaliseer je het werkkapitaal. Het analyseren, bewaken en verbeteren van de leverprestaties en inkoopmarges is ook een rol die je op je neemt. Je zorgt ervoor dat je de gewenste informatie beschikbaar stelt voor uitgevers. Dit doe je door proactief betrouwbare gerichte rapportages samen te stellen.

Je orkestreert en verbindt tussen uitgever/leverancier en de diverse interne afdelingen, waaronder Sales, Supply Chain, Digital Operations, Operations en Finance. Je bemiddelt bij (operationele) inkoop issues, escalaties en bent leidend in het initiëren van acties met uitgevers en interne afdelingen die de leverperformance en/of efficiency verbeteren en/of marge verhogen.

Als Tactisch Inkoper rapporteer je direct aan de CFO.

 

Persoonlijk profiel

De ideale kandidaat beschikt over product- en marktkennis om, zowel folio als digitale producten op een juiste wijze te contracteren en te implementeren in onze organisatie. De functie bevat targets op: condities, werkkapitaal en leverperformance. Daarnaast beschik je over:

  • HBO werk- en denkniveau (bij voorkeur een opleiding, richting Inkoop en of Contractmanagement of vergelijkbaar, aangevuld met NEVI 1 en NEVI 2).
  • Minimaal 3 jaar relevante werkervaring in een soort gelijke functie. Ervaring m.b.t. de educatieve uitgeversmarkt is een grote pre.
  • Sterke affiniteit met digitalisering en IT
  • Sterk in het signaleren van en voorts ontwikkelen van business opportunities
  • Vermogen om mee te denken en praten over de ontwikkeling van de business unit
  • Uitstekende vaardigheden in de Nederlandse en Engelse taal, in woord en geschrift.
  • Sterke communicatieve vaardigheden met overtuigingskracht.
  • Kennis van digitale (leer)middelen en systemen is een grote pré.
  • De competenties omgevingsbewustzijn, besluitvaardigheid, overtuigingskracht, resultaatgerichtheid, ondernemerschap, onderhandelingsvaardigheden, analytisch vermogen, samenwerking en initiatief, zijn meer dan gemiddeld ontwikkeld.
  • Last but not least ben je energiek, vriendelijk en resultaatgericht.

 

Arbeidsvoorwaarden

Voor deze uitdagende positie is een aantrekkelijk, voor een deel resultaat afhankelijk, remuneratiepakket beschikbaar, waaronder e-learning mogelijkheden.


Locatie

Standplaats is hoofdzakelijk Kampen. Momenteel wordt er ook veel thuis gewerkt vanwege COVID.

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Annelien Jordense

Executive search specialist in Media, Retail & Energy

 

Door haar jarenlange ervaring als recruitment manager en inkoopmanager bij onder andere Stork, Enexis en Reed Business kent en begrijpt Annelien de uitdagingen in meerdere markten. In haar kast prijken de awards die ze kreeg voor onder andere ‘beste sollicitatie-ervaring’ en ‘beste recruitmentcampagne’. Nog veel waardevoller is haar grote en brede netwerk met betrekking tot Sales, Marketing, Inkoop en HR posities. Het voeren van persoonlijke gesprekken en het samenbrengen van mensen zijn belangrijke energiebronnen voor haar. Op haar eigen, attente wijze is ze to-the-point en schakelt ze snel. Open, eerlijk, direct en duidelijk. Iemand bij wie je zeker weet ‘dat het goed komt’.

 

Annelien Jordense
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 55 78 03 43
annelien.jordense@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Annelien

Share this: