Trade Marketing Manager Aplliances Benelux - Lyncwise.nl
3423
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-3423,,qode-child-theme-ver-1.0.3,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
 

Trade Marketing Manager Aplliances Benelux

Trade Marketing Manager
Appliances Benelux

 

 

De organisatie

Spectrum Brands is een wereldwijde en toonaangevende leverancier van consumentenproducten in verschillende segmenten. Spectrum Brands kenmerkt zich door een typische sales & marketing matrixorganisatie over de hele wereld. Het is een Amerikaanse beursgenoteerde organisatie, met een global omzet van 5 Mld. In 2017 heeft Spectrum Brands zowel de appliances als de batterijen business in de verkoop gezet. Dit heeft in 2018 geresulteerd in de verkoop van Varta (batterijen) aan Energizer en het van de markt halen van de Appliances tak.

 

Spectrum Brands voert nu de volgende categorieën en merken in Europa:

  • Divisie Appliances – Remington & Russell Hobbs
  • Divisie Pet – Tetra, 8in1, Furminator

 

In de Benelux opereert Spectrum Brands vanuit twee kantoren, één in Nederland (Utrecht) en één in België.

 

De divisie Appliances bestaat binnen Spectrum Brands Benelux BV uit de internationale merken Remington en Russell Hobbs en George Foreman.

 

Remington is een sterk merk met internationale bekendheid op het gebied van haarverzorging voor dames en heren, scheren en vrouwelijke ontharing.

Het merk biedt de consument innovatieve stylingtools (o.a. haardrogers, stijltangen, scheerapparaten, tondeuses) waarmee iedereen zijn of haar persoonlijke stijl kan creëren.!

 

Russell Hobbs is al meer dan 60 jaar een sterk internationaal merk binnen de categorie Klein Huishoudelijk. ( o.a. waterkokers en apparaten voor voedselbereiding). Een Engels marktleider in ontwikkeling op de Europese markt.

 

George Foreman is al meer dan 15 jaar trendsetter op het gebied van gezond grillen. Deze grill is makkelijk, handig en gezond in gebruik en is in miljoenen huishoudens de favoriete kooktool.

 

Consumenten staan centraal in alles wat Spectrum Brands doet, waardoor ze een beter inzicht heeft in de behoeften van de consument en producten kan ontwikkelen die bijdragen aan een kook- of smaakbeleving – van waterkokers tot grills en keukenmachines.

 

 

De functie

 

Hoofdtaken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Bijdragen tot de realisatie van de commerciële en de marketing doelstellingen door het leiden, ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van verkoop bevorderende activiteiten die gebaseerd zijn op (inter)nationale markt- en klant specifieke ontwikkelingen. Focus op het breder in de markt zetten van de categorie Appliances.

 

Brengen van structuur en focus; keuzes maken en dingen écht goed doen, met scherp schieten. Tot nu is de strategie geweest om vooral activiteiten op Point of Sales te richten en was het brand ondergeschikt. Tegenwoordig lijkt deze focus niet eenduidig meer. Brand management, segmentatie zijn onderbelichte onderwerpen in de marketing strategie.

 

Op EU Headquarters (Manchester) worden de marketing tools ontwikkeld, waar gebruik van gemaakt kan worden. De Trade Marketing Manager heeft wel degelijk invloed op de centrale marketing organisatie. Van de Trade Marketing Manager wordt verwacht dat hij/zij met verschillende marketing elementen bijdraagt tot groei van de Appliances categorie in de Benelux. De Trade Marketing Manager Appliances rapporteert aan de Managing Director Benelux.

 

Voornaamste taken en verantwoordelijkheden

  • Verantwoordelijk voor opstellen en managen van het strategisch Marketing Plan Appliances (Remington, Russel Hobbs, George Foreman) gericht op groei
  • Strategische prioriteiten bepalen en deze actief in de organisatie doorvoeren
  • Signaleren van groeimogelijkheden o.b.v. analyses van (inter)nationale markt-, klant- en concurrentie ontwikkelingen
  • Initiëren, managen en implementeren van verkoop bevorderende activiteiten
  • Continue evaluatie van de resultaten van de totale Categorie Appliances
  • Interactie tussen marketing & sales naar een volgend niveau brengen
  • Pro- actieve rol in het optimaliseren van klant specifieke situaties
  • Contacten onderhouden, strategisch meedenken en vertegenwoordigen van lokale belangen in internationale marketing meetings en teams
  • Eind verantwoordelijk voor alle PR activiteiten in de Benelux
  • Lid van het internationale Trade Marketing Core Team
  • Aansturen van een (klein) marketing team

 

Functie- omschrijving

  • Opstellen en effectief inzetten van het Marketing Budget
  • Analyse promoties en aanbevelingen/vertalen marktcijfers naar concreet marketing strategie/salesplan voor handelspartners
  • Verantwoordelijk voor een goede afstemming met Logistiek (o.a. forecast) en Verkoop Binnendienst (o.a. informatieverstrekking over producten)
  • Actieve (belangrijke) bijdrage leveren aan het Sales en Marketing overleg Nederland en België
  • Zorg dragen voor onderhoud en bescherming van de Corporate Identity
  • Analyse omzet en marge verantwoordelijk voor alle Appliances producten in de Benelux
  • Uitwerken van de internetstrategie, en bepalen welke kanalen bijdragen aan de omzet van e-commerce

 

Persoonlijk profiel

  • Hbo (denk- en werkniveau + algemene productkennis)
  • Minimaal 5 jaar ervaring in (trade) marketing
  • Kennis van de Nederlandse (online) retail markt
  • Kennis en beheersing van MS-office pakket
  • Een goede beheersing van het Nederlands en Engels, zowel mondeling als schriftelijk, is noodzakelijk. Frans is een pré
  • Doorgroei potentieel

 

Competenties 

  • Analytisch vermogen
  • Van abstract naar concreet
  • Cijfermatig inzicht, meetbaar maken
  • Zelfstandigheid / verantwoordelijkheid
  • Commercieel inzicht
  • Creatief
  • Leiderschapskwaliteiten
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, stevigheid
  • Kennis van de online communicatie mogelijkheden
  • Doorzettingsvermogen, initiatiefrijk en vastberaden
  • Goede presentatie vaardigheden

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Margaux van Wijngaarden

Executive search specialist in Bouw & Industrie

 

Met een jarenlange ervaring en een enorm netwerk in de bouw en industrie en een liefde voor commercie, is Margaux ‘dubbel gespecialiseerd’ als executive search consultant. Ze is inhoudelijk sterk en gewend om advies en oplossingen op maat te leveren. Ze is duidelijk, direct, altijd scherp en kritisch waar nodig. Resultaatgedreven en daadkrachtig. En niet te vergeten: een goede luisteraar. Allemaal eigenschappen die in ons vakgebied uitstekend van pas komen.

 

Margaux van Wijngaarden
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 14 24 80 88
Margaux.vanwijngaarden@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Margaux

Share this: