Unit Manager Non Food & Services (Vervuld)
Organisatie
Sligro Food Group
Sligro Food Group (SFG) bestaat uit Foodservice bedrijven in Nederland en België die met een totaalpakket aan food- en aan food gerelateerde non-foodproducten en diensten actief zijn in de groothandelsmarkt voor de etende en drinkende mens. Sligro Food Group kent een rijke historie. Het bedrijf is in 1935 opgericht als groothandel in margarine, vetten en oliën door Abel Slippens, de grootvader van Koen Slippens, de huidige CEO. In de afgelopen decennia groeide Sligro sterk door autonome groei en acquisities. In het jaar 1989 werden de aandelen genoteerd op Euronext Amsterdam. Het hoofdkantoor van de Groep is gevestigd in Veghel, Nederland.
SFG is in Nederland marktleider als “Food partner voor de food professional”. SFG richt zich met een landelijk netwerk via zelfbediening en bezorging op groot- en kleinschalige horeca, recreatie, cateraars, grootverbruikers, bedrijfsrestaurants, pompshops, het midden- en kleinbedrijf, kleinschalige retailbedrijven onder de naam Sligro en in de institutionele markt onder de naam Van Hoeckel. Sligro en Van Hoeckel hebben beiden een specifiek, op hun markten gerichte, commerciële organisatie en maken operationeel gebruik van een gezamenlijk (bezorg)netwerk.
In een langjarig strategisch partnership met Heineken verzorgt Sligro de exclusieve distributie van de Heineken Groothandelsactiviteiten.
In België richt JAVA Foodservice zich primair op de marktsegmenten institutioneel, bedrijfscatering en hotelketens. ISPC is de horecaspecialist en levert innoverende en kwalitatieve food en non foodproducten aan de gastronomische professional. ISPC beschikt over gecombineerde zelfbedienings- en bezorgvestigingen in Gent en Luik. Dit jaar opent de eerste nieuwe Sligro-Ispc in Antwerpen.
Kerncijfers:
Omzet 2017: € 2.97 miljard
Winst 2017: € 73 miljoen
Aantal medewerkers op fulltime basis: 6.741
Voor meer informatie, zie: www.sligrofoodgroup.nl.
Strategisch plan: Focus!
Op 2 juli 2018 is de verkoop afgerond van alle foodretail activiteiten (EMTÉ Holding B.V.) aan het consortium van Jumbo en Coop. De komende jaren zal SFG zich richten op verdere expansie van Foodservice-activiteiten op nationaal én internationaal niveau en is zij voornemens de organisatiestructuur daartoe aan te passen.
De belangrijkste strategische pijlers voor de komende jaren zijn:
- Doorontwikkeling van de zelfbedieningsgroothandel van de toekomst met veel aandacht voor digital en omnichannel;
- Integratie van het Heineken partnership en alle synergie- en omzetkansen die daar uit voortkomen;
- Groei en integratie van recente acquisities in België;
- IT2020: implementatie van een compleet nieuw ERP platform;
- Aanpassen van de organisatie voor een verdere groei op internationaal en nationaal niveau.
Cultuur
Sligro Food Group kenmerkt zich door een ongecompliceerde en directe manier van met elkaar omgaan. Nuchter, informeel maar wel zakelijk. De organisatie heeft de vijf begrippen gedefinieerd als het Sligro Food Group DNA, het ‘Groene Bloed’: Gezond Eigenwijs – Trost vanuit Passie – Zorgvuldig met centen – Bewust direct – Samen Sterk.
Afdeling IAM
De afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement (hierna IAM) is verantwoordelijk voor inkoop en category management. De groep koopt de specifieke foodservice producten voornamelijk in eigen beheer in. Daarnaast is een deel van de inkoop ondergebracht bij CIV Superunie B.A. Sinds september 2014 wordt de afdeling IAM aangestuurd door de internationaal ervaren en ondernemende Directeur IAM, Dries Bögels (voorheen o.a. werkzaam bij Albert Heijn en Makro).
De afgelopen jaren heeft de afdeling IAM zich ontwikkeld naar een meer klantgericht en strategisch inkoopmanagement passend bij de omvang, positie (marktleider in Foodservice) en hedendaagse denkbeelden op het gebied van inkoop en assortiment. Te denken valt aan zaken als total cost of ownership, strategische inkoop en leveranciersmanagement, samenwerkingsafspraken op het gebied productinnovaties, supply chain afspraken, MVO issues, eigen merken beleid, etc. Dit alles uiteraard binnen de basis uitgangspunten van scherpe deals en goede acties.