Sligro | Portfolio | Lyncwise Executive Search
2249
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-2249,,qode-child-theme-ver-1.0.2,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
 

Unit Manager Non Food & Services

sligro-nederland-opdrachtgever-van-lyncwise-executive-search-interim

 

Unit Manager Non Food & Services

 

 

Organisatie


Sligro Food Group

Sligro Food Group (SFG) bestaat uit Foodservice bedrijven in Nederland en België die met een totaalpakket aan food- en aan food gerelateerde non-foodproducten en diensten actief zijn in de groothandelsmarkt voor de etende en drinkende mens. Sligro Food Group kent een rijke historie. Het bedrijf is in 1935 opgericht als groothandel in margarine, vetten en oliën door Abel Slippens, de grootvader van Koen Slippens, de huidige CEO. In de afgelopen decennia groeide Sligro sterk door autonome groei en acquisities. In het jaar 1989 werden de aandelen genoteerd op Euronext Amsterdam. Het hoofdkantoor van de Groep is gevestigd in Veghel, Nederland.

 

SFG is in Nederland marktleider als “Food partner voor de food professional”. SFG richt zich met een landelijk netwerk via zelfbediening en bezorging op groot- en kleinschalige horeca, recreatie, cateraars, grootverbruikers, bedrijfsrestaurants, pompshops, het midden- en kleinbedrijf, kleinschalige retailbedrijven onder de naam Sligro en in de institutionele markt onder de naam Van Hoeckel. Sligro en Van Hoeckel hebben beiden een specifiek, op hun markten gerichte, commerciële organisatie en maken operationeel gebruik van een gezamenlijk (bezorg)netwerk.
In een langjarig strategisch partnership met Heineken verzorgt Sligro de exclusieve distributie van de Heineken Groothandelsactiviteiten.

 

In België richt JAVA Foodservice zich primair op de marktsegmenten institutioneel, bedrijfscatering en hotelketens. ISPC is de horecaspecialist en levert innoverende en kwalitatieve food en non foodproducten aan de gastronomische professional. ISPC beschikt over gecombineerde zelfbedienings- en bezorgvestigingen in Gent en Luik. Dit jaar opent de eerste nieuwe Sligro-Ispc in Antwerpen.

 

Kerncijfers:
Omzet 2017: € 2.97 miljard
Winst 2017: € 73 miljoen
Aantal medewerkers op fulltime basis: 6.741

 

Voor meer informatie, zie: www.sligrofoodgroup.nl.

 

Strategisch plan: Focus!

Op 2 juli 2018 is de verkoop afgerond van alle foodretail activiteiten (EMTÉ Holding B.V.) aan het consortium van Jumbo en Coop. De komende jaren zal SFG zich richten op verdere expansie van Foodservice-activiteiten op nationaal én internationaal niveau en is zij voornemens de organisatiestructuur daartoe aan te passen.
De belangrijkste strategische pijlers voor de komende jaren zijn:

 

  • Doorontwikkeling van de zelfbedieningsgroothandel van de toekomst met veel aandacht voor digital en omnichannel;
  • Integratie van het Heineken partnership en alle synergie- en omzetkansen die daar uit voortkomen;
  • Groei en integratie van recente acquisities in België;
  • IT2020: implementatie van een compleet nieuw ERP platform;
  • Aanpassen van de organisatie voor een verdere groei op internationaal en nationaal niveau.

 

Cultuur

Sligro Food Group kenmerkt zich door een ongecompliceerde en directe manier van met elkaar omgaan. Nuchter, informeel maar wel zakelijk. De organisatie heeft de vijf begrippen gedefinieerd als het Sligro Food Group DNA, het ‘Groene Bloed’: Gezond Eigenwijs – Trost vanuit Passie – Zorgvuldig met centen – Bewust direct – Samen Sterk.

 

Afdeling IAM

De afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement (hierna IAM) is verantwoordelijk voor inkoop en category management. De groep koopt de specifieke foodservice producten voornamelijk in eigen beheer in. Daarnaast is een deel van de inkoop ondergebracht bij CIV Superunie B.A. Sinds september 2014 wordt de afdeling IAM aangestuurd door de internationaal ervaren en ondernemende Directeur IAM, Dries Bögels (voorheen o.a. werkzaam bij Albert Heijn en Makro).

 

De afgelopen jaren heeft de afdeling IAM zich ontwikkeld naar een meer klantgericht en strategisch inkoopmanagement passend bij de omvang, positie (marktleider in Foodservice) en hedendaagse denkbeelden op het gebied van inkoop en assortiment. Te denken valt aan zaken als total cost of ownership, strategische inkoop en leveranciersmanagement, samenwerkingsafspraken op het gebied productinnovaties, supply chain afspraken, MVO issues, eigen merken beleid, etc. Dit alles uiteraard binnen de basis uitgangspunten van scherpe deals en goede acties.

 

Wegens vertrek van de huidige Unit Manager Non Food, komt SFG graag in contact met kandidaten voor de positie van ‘Unit Manager Non Food & Services’.

 

Positie

 

Unit Manager Non Food

De Unit Manager Non Food & Services is eindverantwoordelijk voor het optimaal functioneren van de unit Non Food & Services. Onder deze unit vallen de inkoopgroepen: electronica, tuin/terras, WRCP, bereiden/presenteren, tafelen/koken en cosmetica met een totale inkoopwaarde van een kleine € 60 miljoen op jaarbasis.

 

Daarnaast is de Unit Manager Non Food & Services bezig om services en advies verder te ontwikkelen. Binnen de primaire klantsegmenten van Sligro (met name horeca) zijn ondernemers enerzijds steeds meer op zoek naar ontzorging en anderzijds naar een groothandel die ook echt als partner met ze samenwerkt en ze ondersteunt bij het verbeteren van hun business. Klanten verwachten niet alleen ondersteuning en advies bij het primaire proces (lees: het vervaardigen en presenteren van lekkere gerechten), maar ook bij aanvullende services (denk aan het werven en behouden personeel dat steeds moeilijker te vinden is, ondersteuning bij een start-up, opstellen businessplannen etc).

 

Om te voorzien in deze behoeftes biedt Sligro steeds meer aanvullende services. Voorbeelden zijn dochterbedrijven als Bouter (grootkeukeninrichting), Satelliet (projectinrichting en aankleding horecameubilair) en Eijsink (slimme kassa en planningssystemen). Vanuit deze visie wil Sligro dit aanbod aan services in de toekomst verder gaan uitbreiden (denk aan Spotify, wasservice voor tafelaankleding, etc).

 

Het hoofddoel van de Unit Manager is het inkopen van alle bovenstaande productcategorieën tegen de juiste prijs, kwaliteit, tijdigheid en hoeveelheid. Daarnaast is deze verantwoordelijk voor de vertaling van de inkoopstrategie naar non food specifieke acties om deze doelen te realiseren. De rol biedt een grote mate van vrijheid, ruimte en ondernemerschap om de doelstellingen te realiseren.

 

De Unit Manager is de regisseur van leverancier relaties en bouwt aan nauwere, passende samenwerking met leveranciers tegen scherpe condities zonder de duurzaamheidsdoelstellingen uit het oog te verliezen. Hij/zij streeft naar een verdere professionalisering, waarbij een passende en optimale balans tussen eigen merken en A-merken leidend is. In nauwe samenwerking met Category Management wordt een optimaal assortimentsbeheer gerealiseerd, dat bijdraagt aan het streven naar duurzaam renderen, cost-leadership, efficiency en verdere ‘customer-intimacy’.

 

De Unit Manager stuurt een team aan van 7 (senior en junior) inkopers en 2 commercieel assistenten en is onderdeel van het MT van de afdeling IAM.

 

Hij/zij realiseert de verdere ontwikkeling en professionalisering van de inkoopprocessen in nauwe samenwerking met de Directeur IAM en andere Unit Managers. De Unit Manager informeert en adviseert de Directie over ontwikkelingen, trends en vraagstukken op het gebied van inkoop en daarbuiten.

 

Resultaatgebieden en kernactiviteiten

  • Het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van het inkoop- en assortimentsbeleid.
  • Het opstellen, uitvoeren en bewaken van jaarplannen.
  • De introductie en promotie van nieuwe en bestaande producten.
  • Het bepalen van inkoopcondities en verkoopprijzen – voert jaargesprekken
  • Het bewaken van omzet en marges
  • De samenstelling en presentatie (schappenplannen, winkelinrichting) van het assortiment.
  • Leveren van bijdrage aan projecten van de eigen afdeling en aan SFG brede projecten

 

Persoonlijk profiel

 

 Opleiding en ervaring

  • WO werk- en denkniveau. Academische opleiding;
  • Minimaal 10 jaar relevante ervaring in inkoop, category management en/of sales – waarvan minimaal 5 jaar in een leidinggevende rol –  in retail, foodservice en/of FMCG;
  • Ervaring met relevante non food product categorieën;
  • Passie voor food, kennis van far east sourcing is een pré;
  • Ervaring in verbeteren en optimaliseren van processen;
  • Gewend te werken in complexe organisaties met diverse interne en externe belangen.

 

Competenties

  • Resultaatgerichtheid; pragmatisch en doelgericht. Kan tegen een stootje;
  • Ondernemend en initiatiefrijk, signaleert kansen en gaat zelfstandig over tot actie. Impact door daadkracht;
  • Organisatiesensitief, snapt hoe hazen lopen, toont stijlflexibiliteit, creëert acceptatie voor ideeën;
  • Klantgericht samenwerken. Voelt zich verantwoordelijk voor de performance van de gehele organisatie (en niet alleen zijn eigen unit);
  • Analytisch en conceptueel vermogen. Plaatst situaties in een groter kader, overziet mogelijke gevolgen van ideeën. Fact-based;
  • Leidinggevende en coachende capaciteiten. Is in staat om medewerkers te inspireren, ontwikkelen en aan te trekken;
  • Open en direct communiceren. Kan goed luisteren. Schakelt goed met verschillende lagen in de organisatie;
  • Commercieel handelen en onderhandelen, klant- en marktgerichtheid;
  • Creatief en innovatief: komt met nieuwe ideeën, benaderingen of inzichten. Zoekt mogelijkheden voor de organisatie om zich te verbeteren.

 

Arbeidsvoorwaarden

Uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden in overeenstemming met het niveau van de functie en afhankelijk van het niveau van de kandidaat.

 

Locatie

Hoofdkantoor Sligro Food Group Nederland B.V. te Veghel

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Joris van Lommel

Executive search specialist in Digital, FMCG, Retail & Consumer Goods

 

Joris is ‘trusted advisor’ van zowel getalenteerde kandidaten als van bijzondere bedrijven. Een natuurlijke verbinder die ambities en passies expliciet maakt en meeweegt in de besluitvorming. Hij heeft jarenlange ervaring in bemiddeling van ‘top potentials’ in de disciplines supply chain, commercie en strategie – in het bijzonder voor bedrijven in verandering/private equity. Dat doet hij gedreven en met flair. Joris heeft gedurende zijn bijna 20-jarige loopbaan een zeer relevant netwerk opgebouwd. Hij komt snel tot de kern, weet wat er in de praktijk speelt en staat in voor een hoog kwaliteitsniveau. Een echte vakman: gedreven, kritisch, doortastend en positief.

 

Joris van Lommel
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 536 677 46
joris.vanlommel@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Joris

Erik Jan Doekes

Executive search specialist in Trade & Manufacturing, Consumer Goods, Retail & E-tail

 

Het leggen van verbindingen is een tweede natuur voor Erik Jan. Zijn drijfveer is om mensen te helpen om te doen waar ze goed in zijn. Zodat top-performers het verschil kunnen maken. Vooral de intrinsieke motivatie en drijfveren intrigeren hem. Opdrachtgevers leidt hij professioneel door de verschillende stadia van het wervings- en selectietraject. Hij is degelijk en grondig: altijd op zoek naar het best mogelijke resultaat. Wat hem verder kenmerkt, is zijn drive in combinatie met diepgaande kennis van de functiegebieden commercie, supply chain en operations. Al met al een bijzonder prettige gesprekspartner!

 

Erik Jan Doekes
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Bergweg 40, Hilversum
+31 6 50 95 20 05
erikjan.doekes@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Erik Jan

Share this: