Verkoopleider Dirk van den Broek

Detailresult Groep

 

 

Verkoopleider

Dirk van den Broek

 

Organisatie

 

Detailresult Groep

Detailresult Groep N.V. (DRG) is een familiebedrijf met als aandeelhouders de families Kat en van den Broek. DRG exploiteert de supermarktformules Dirk en DekaMarkt. Bij de opzet van DRG in 2008 was het uitgangspunt de krachtenbundeling van twee familiebedrijven. Door deze krachtenbundeling is een versterkt profiel in de markt ontstaan, en heeft de organisatie kunnen profiteren van significante schaal- en synergievoordelen. De aandeelhoudersbelangen worden behartigd door een onafhankelijke Raad van Commissarissen.

 

Naast de twee supermarktketens Dirk van den Broek en DekaMarkt, bestaat DRG uit een Productiebedrijf (DRP), een Logistieke afdeling (DRL) en de centrale services organisatie (DRS). Detailresult Services (DRS) verzorgt zaken als ICT, HR, Finance & Control, Commercie en Vastgoed. DRG is aangesloten bij inkooporganisatie Superunie. In totaal telt DRG meer dan 200 filialen, 22.000 medewerkers en een consumenten omzet van € 2Mld.

 

Missie en strategie

DRG wil klanten inspireren en verrassen met vernieuwende en onderscheidende formules en maximaal voordeel bieden op het gebied van prijs/kwaliteitverhouding, assortiment, service en gemak.

 

Door formule-uitgangspunten centraal te stellen en optimaal gebruik te maken van technologische ontwikkelingen wil DRG zich blijvend onderscheiden en focus aanbrengen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de eigen productiebedrijven. Hiermee houdt DRG alles in eigen beheer en kan DRG onderscheidende versproducten leveren die de kwaliteit en winstgevendheid verbeteren. Ook als het gaat om het aantrekken en behouden van getalenteerde medewerkers heeft DRG een duidelijke focus. Zo bieden zij uitdagende verantwoordelijkheden en volop ondersteuningen voor verdere ontwikkeling binnen DRG.

 

DRG heeft recent aangekondigd een wijziging aan te brengen in haar aansturingsmodel om de commerciële slagkracht van beide formules te vergroten. Door deze verandering zal de operationele en commerciële aansturing van DekaMarkt en Dirk niet meer centraal, maar volledig vanuit beide winkelformules gaan plaatsvinden. Door een directere aansturing van de formules kunnen zij naar verwachting scherper opereren en sneller reageren op veranderingen in de markt. Door ook commercie onder te brengen bij de winkelformules, kunnen beide formules een eigen koers gaan varen op het gebied van assortimentsmanagement en prijsbepaling. De beoogde wijzigingen aan de organisatie zullen voor deze zomer afgerond worden.


Verantwoord ondernemen

DRG kiest ervoor om dit alles op een duurzame en verantwoorde wijze te doen. Het bedrijf neemt  verantwoording voor maatschappelijke problemen als milieu, gezondheid en veiligheid én streeft ernaar een positieve bijdrage hieraan te leveren. Dat gebeurt onder meer door het aanbod van duurzaam geproduceerde, gezonde voeding, duurzame inzetbaarheid van medewerkers, veiligheid voor klanten en medewerkers en het efficiënt omgaan met energie.

 

Dirk

Dirk van den Broek is een familiebedrijf met een rijke historie. Gestart op de melkkar door Amsterdam, met in 1942 de eerste melkzaak en tot op de dag van vandaag één van de bekendere merken in Nederland. Inmiddels werken er circa 12.500 medewerkers in 126 vestigingen verspreid over Nederland. De kerngebieden zijn Noord- en Zuid-Holland. Daarnaast heeft Dirk ook supermarkten in Utrecht, Overijssel, Noord-Brabant, Gelderland, Flevoland, Friesland en Zeeland. Dirk is een supermarkt met een sterke focus op prijs-kwaliteit, met zeer scherpe acties voordelig voor de klant. ‘De beste kwaliteit voor de laagste prijs’ en meer A-merken in de schappen dan andere discounters. Uit het laatste onderzoek van de Consumentenbond (mei 2021) blijkt dat ‘1 de Beste’, het huismerk van Dirk, maar liefst 9% goedkoper is dan de gemiddelde huismerkprijs. Dirk laat daarmee alle reguliere supermarkten achter zich. Directeur Marcel Huizing: “Dirk zou Dirk niet zijn als we niet altijd de voordeligste supermarkt voor onze klanten blijven. Dus als alles duurder wordt, dan worden wij gewoon goedkoper. Met ons voordelige huismerk ‘1 de Beste’ bijvoorbeeld, met wekelijkse prijsverlagingen en met vaste lage prijzen. Zo zorgen we dat je voor je dagelijkse boodschappen altijd de laagste prijs betaalt.”

 

Voor meer info, zie: https://werkenbijdirk.nl/overons/dirk

 

Positie

Verkoopleider

De Verkoopleider is verantwoordelijk voor de optimale executie van commerciële, financiële, personele en procesmatige doelstellingen en klant- en medewerkerstevredenheid binnen zijn regio. Hij of zij geeft leiding aan 12 tot 15 supermarktmanagers in zijn regio. De Verkoopleider rapporteert aan de Operationeel Manager (Martin Schuurmans) die verantwoordelijk is voor de gehele winkeloperatie (126 winkels). De Operationeel Manager rapporteert aan de Directeur Dirk van den Broek (Marcel Huizing).

 

De Verkoopleider werkt planmatig en is gericht op het behalen van commerciële, financiële, personele en procesmatige doelstellingen. Daarbij maakt hij of zij optimaal gebruik van de centrale stafafdelingen. De Verkoopleider zorgt voor een juiste uitvoering van de interne bedrijfsprocessen in de commerciële regio conform beleidsuitgangspunten. De Verkoopleider coacht op de individuele kwaliteiten van de verantwoordelijke supermarktmanagers om een goede mix van resultaat en groei te bewerkstelligen. Verkoopleiders werken gezamenlijk aan regio overstijgende thema’s en leiderschapsontwikkeling van de filiaalmanagement teams voor de gehele winkeloperatie.

 

Persoonlijk profiel

De Verkoopleider geeft op een inspirerende en situationele manier richting aan een diverse groep supermarktmanagers. Voelt aan wat het beste werkt bij de verschillende filialen.  Creëert eigenaarschap. Ondernemend, autonoom en zelf startend. Durft op eigen kompas te varen in een organisatie waar, binnen de gestelde kaders, niet alles wordt voorgeschreven. Maakt zelf keuzes in resultaatgebieden en prioriteiten. Niet te bescheiden. Geeft actief waardering en viert kleine en grote successen. Stimuleert ontwikkeling door coaching en uitdagende doelen te stellen. Legt verbindingen binnen het team om met elkaar beter te worden of slimmer te werken.


Opleiding en ervaring

  • Afgeronde hbo/wo-opleiding
  • Minimaal 8 jaar relevante commerciële ervaring, waarvan minimaal 3 jaar als operationeel manager, district manager, rayon manager, of verkoopleider in retail

 

Competenties

  • Leiderschap: richting en sturing geven aan anderen om een beoogd doel/resultaat te bereiken. Richting geven, eigenaarschap creëren en ontwikkeling stimuleren
  • Klantgerichtheid: afstemmen van eigen inspanningen op de behoeften en wensen van interne en/of externe klanten
  • Resultaatgerichtheid: sturen van zichzelf en/of anderen op al dan niet expliciet geformuleerde doelen met het oog op efficiency en effectiviteit
  • Besluitvaardigheid: beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties
  • Overtuigingskracht en beïnvloeding: proberen anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en trachten instemming te verkrijgen door gebruik te maken van de juiste argumenten en methode
  • Probleemoplossend vermogen: herkennen van belangrijke informatie, leggen van verbanden tussen gegevens en bedenken van alternatieve oplossingen en aangeven van consequenties
  • Initiatief: kansen zien en zelfstandig tot actie overgaan. Liever uit zichzelf beginnen dan passief afwachten;
  • Integriteit: handhaven van algemeen aanvaarde sociale en ethische normen in activiteiten die met het werk te maken hebben
  • Samenwerken: een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is. Kijkt verder dan zijn of haar eigen verantwoordelijkheid

 

Arbeidsvoorwaarden

  • Jaarinkomen (inclusief vakantiegeld): € 66.000 tot max € 103.000 afhankelijk van achtergrond en ervaring
  • Bonusregeling: max. 18% van het bruto jaarsalaris
  • Leaseauto
  • 30 vakantiedagen
  • Laptop, iPad en mobiele telefoon

 

Regio

Dirk zoekt een kandidaat voor de regio: Den Haag, Zandvoort, Hoofddorp, Ter Aar, Pijnacker. Idealiter woont de kandidaat in (de buurt van) deze regio.

 

CONTACTPERSOON LYNCWISE EXECUTIVE SEARCH & INTERIM

Joris van Lommel

Executive search specialist in Digital, FMCG, Retail & Consumer Goods

 

Joris is ‘trusted advisor’ van zowel getalenteerde kandidaten als van bijzondere bedrijven. Een natuurlijke verbinder die ambities en passies expliciet maakt en meeweegt in de besluitvorming. Hij heeft jarenlange ervaring in bemiddeling van ‘top potentials’ in de disciplines supply chain, commercie en strategie – in het bijzonder voor bedrijven in verandering/private equity. Dat doet hij gedreven en met flair. Joris heeft gedurende zijn bijna 20-jarige loopbaan een zeer relevant netwerk opgebouwd. Hij komt snel tot de kern, weet wat er in de praktijk speelt en staat in voor een hoog kwaliteitsniveau. Een echte vakman: gedreven, kritisch, doortastend en positief.

 

Joris van Lommel
Partner bij Lyncwise Executive Search & Interim Management
Laapersveld 75, Hilversum
+31 6 536 677 46
joris.vanlommel@lyncwise.nl
Linked-In profiel van Joris

Share this: