Deze positie is nieuw in de organisatie. Het doel van de rol is het initiëren en oppakken van projecten, waaronder in eerste instantie het SUPD project, die verschillende afdelingen aangaan en zorgen dat de doelstellingen worden behaald. De Project Manager is niet zozeer de inhoudelijke expert, maar verbindt kennis en kunde en zorgt voor voortgang bij alle betrokken afdelingen/medewerkers. Met overzicht, beïnvloeding en drive zorgt de Project Manager dat initiatieven op tijd geïmplementeerd en geborgd worden in de hele organisatie, inclusief alle franchisenemers.
Belangrijkste functie kenmerken
Plannen en organiseren
Team Management Motiveert, stimuleert, coacht en treedt zo nodig corrigerend op. Motiveren, coachen en bijhouden van de ontwikkeling van projectdeelnemers. Bewaken van effectieve en efficiënte rol-/taakverdeling binnen het team. Zorgdragen voor prioriteitstelling.
Stakeholder Management Intern en extern relatienetwerk : Onderhoudt contacten met opdrachtgevers, betrokken afdelingen, leveranciers, franchisenemers, overheidsinstanties en andere betrokkenen binnen de uitvoering. Onderhouden van in- en externe netwerken.
Commercie Voert onderhandelingen met de opdrachtgevers (binnen de afgesproken marges) over gevolgen van de gekozen oplossing gedurende de opdracht. Dit gaat met name op voor financiële consequenties (CAPEX en OPEX), operationele gevolgen en beschikbare resources binnen het eigen projectteam.
Opleidings- en ervaringseisen
Competenties
Met ruim 37 duizend restaurants in meer dan 100 landen is McDonald’s de grootste restaurantketen ter wereld. Het recept voor het succes is de combinatie van een sterk merk en veel vrijheid voor de lokale organisaties. Ook in Nederland en België zijn er momenteel ruim 350 restaurants met bijna 22 duizend medewerkers. De marktpenetratie is enorm: 80% van de consumenten bezoekt McDonald’s minstens een keer per jaar. Ruim vier miljoen gasten per week genieten van de versbereide producten, waarbij McDonald’s naast de “evergreens” als Big Mac en Quarter Pounder ook inspeelt op de lokale eetcultuur met bijvoorbeeld de McKroket in Nederland of de McFlurry Speculoos. Met een omzet van bijna € 1,4 miljard per jaar is McDonald’s zowel in Nederland als België een toonaangevende restaurantketen.
De afgelopen jaren zijn er gestaag stappen gemaakt om McDonald’s duurzamer en maatschappelijk verantwoorder te maken, zowel wereldwijd als lokaal. De organisatie is continu bezig met het vertalen van de internationale keuzes naar de lokale context en de franchisenemers, die het kloppend hart van de organisatie vormen. Ook internationale (Europese) wet- en regelgeving kunnen enorme impact hebben op de keuzes en de bedrijfsvoering van een bedrijf als McDonald’s.
Zo wordt McDonald’s bijvoorbeeld geconfronteerd met de invoering van het “Single-Use Plastics Directive (SUPD)”. Deze wetgeving/richtlijn heeft tot doel de plasticvervuiling door plastic producten voor eenmalig gebruik te verminderen. Dit betekent dat alle restaurants van McDonald’s in de Benelux per 1 januari 2024 moeten voldoen aan deze richtlijn. De impact van deze maatregel is groot. McDonald’s zal hierop moeten voorsorteren en dit project, en daaruit voortvloeiende projecten, zal cross-functioneel en cross-border moeten worden opgepakt, geleid, aangejaagd en worden geïmplementeerd. Het SUPD heeft impact op vrijwel alle afdelingen van McDonald’s (operations, supply chain, packaging, marketing & communicatie) en moet afgestemd worden met de andere landen in Europa.
Daarom is McDonald’s op zoek naar een ervaren Project Manager die deze uitdaging aan wil gaan. Deze impactvolle, multidisciplinaire rol met veel exposure is een fantastische plek voor een gedreven, pragmatische Project Manager, netwerker/verbinder met een passie voor impact en resultaat.